A220, jedno z letadel Airbus s úzkým trupem, je nejen levnější a má méně sedadel, ale je také schopné létat tak daleko jako B737 nebo A320, čímž se stává ideálním letadlem pro cestování v post-koronavirovém světě.
Příběh modelu A220 něčím připomíná ten velkých savců, kteří dobyli svět po vyhynutí dinosaurů. Koronavirová krize vysoce zasáhla letecký průmysl a jejich flotilu, zejména velké modely jako jsou A380 NEBO b747. Krize však takřka nepoznamenala A220, nejmenší z rodiny Airbusů.
A220 byl navržen společností Bombardier v rámci partnerství s Airbusem, z něhož byly renovovány dva modely staré řady C: A220-100 a A220-300.
Malý a levný
S průměrným počtem 120 až 150 míst považují letecké společnosti tyto modely za nejlepší řešení pro uklidnění cestujících, kteří se ze strachu z šíření koronaviru obávají létání ve velkých letadlech o 300 až 500 místech.
Díky menšímu počtu sedadel a podobné kapacitě jako u ostatních letadel s jednoduchou uličkou, se A220 etablovala jako nejlepší volba pro návrat do normality. Letecké společnosti chtějí letadla, která mají stejný rozsah a ekonomický výkon jako větší modely, ale s menším počtem sedadel.
Například, A220-300 může přepravovat cestující přes 6200 kilometrů, stejně jako A320, ale s 40 až 70 méně místy. Snížená kapacita také usnadňuje a výrazně snižuje náklady leteckých společností.
Odolnější vůči krizi
Za poslední dva týdny klesl počet letů oproti stejnému období v roce 2019 o více než 80 %, tudíž vlastnosti A220 jej činí odolným vůči pandemii.
Přesto však zůstala polovina A220 na zemi, což je vyšší procento než A320, B737 a E-Jet společnosti Embraer.
Případ Delty je dobrým příkladem: americká letecká společnost uzemnila svých 62 Airbusů A320, ale nadále prodává lety na svých 31 modelů A220-100. Nebo Swiss, který v současné době provozuje 30 % svých A320, zatímco z 29 modelů A220 využívá 45 %.
Kromě výhod pro letecké společnosti poskytuje A220 i výhody pro cestující. Díky uspořádání uličky letadla se dvěma a třemi sedadly, jsou sedadla větší než průměr ostatních společností v ekonomické třídě. Záchody a okna jsou rovněž větší.
Nečekaná krize Boeingu
Nejnovější člen rodiny Airbusu se prokázal jako dar z nebes a představuje náskok v rámci oživení leteckého průmyslu. Je tomu tak i díky neočekáváné krizi Boeingu, který rozvázal svoji čtyřmiliardovou dohodu s Embraerem, v jejímž rámci by společnost získala letadla E-Jet s kapacitou až 124 cestujících. Tento model představuje přímou konkurenci pro Airbus A220.
„A220 je dobře vybaven pro post-koronavirový trh. Je to velmi dobré letadlo a program, který přišel ve vhodný čas pro Airbus,“ uvedl generální ředitel Guillaume Faury během virtuálního setkání s investory.
Více modelů A220 na cestě
Evropský výrobce hodlá udržovat rychlost výroby čtyř jednotek za měsíc. Stále však existuje 529 čekajících objednávek od leteckých společností (ačkoli od začátku krize COVID-19 nebyly zaregistrovány žádné nové objednávky).
Z těchto objednávek je 14 pro Air Canada, která čeká na doručení nových modelů A220-300 a JetBlue očekává, že do konce roku obdrží první ze sedmdesáti A220-300. Společnost rovněž odložila dodávku dvaceti dvou A321neo na rok 2022.
Lotyšská společnost AirBaltic mezitím usiluje o to, aby se stala první leteckou společností s flotilou zcela složenou z modelů A220. V současné době má 22 letadel typu A220-300 a na 28 stále čeká.