Mezinárodní turismus ve Spojených státech zažívá sestupnou tendenci, a to nejen kvůli COVID-19, neboť tento trend byl zjištěn již v prosinci 2019. Po vynikajících výkonech v posledních pěti letech se v současnosti americký cestovní ruch obává toho nejhoršího.
Důvodem snížení počtu turistů je požadavek, aby cestující v rámci ESTA (Elektronický systém cestovní registrace) zveřejnili své profily na sociálních sítích. Elektronický systém cestovní registrace je oficiální dokument, který umožňuje všem státním příslušníkům členských zemí Visa Waiver Program cestovat do USA.
Cestovní ruch ve Spojených státech již zažil lepší dny. Mezinárodní přílety se v prvních třech měsících roku, dle údajů Národní kanceláře amerického ministerstva obchodu a cestovního ruchu, snížily o 1,9 %.
Dopad pandemie COVID-19 navíc nebyl v prvním čtvrtletí tohoto roku významným faktorem. Podíl na trhu rovněž klesá, když skupina U. S. Travel Association uvedla pokles na světových dálkových trzích na 11,3 %, což je o dva procentní body méně než před třemi lety. Podle expertů toto číslo ještě do roku 2022 klesne na 10,9 %, což bude stát Spojené státy 180 miliard dolarů.
Aby toho nebylo málo, úřad pro propagaci Spojených států jako turistické destinace, Brand USA, stále nebyl obnoven. V tomto kontextu je obzvlášť znepokojující návrh ministerstva vnitřní bezpečnosti, aby se shromažďování profilů na sociálních sítích stalo požadavkem ESTA.
Tori Barnes, víceprezidentka pro veřejné záležitosti a politiky v U. S. Travel, uvedla, že se skupina obává, že by tato opatření mohla mít neblahý účinek na počet turistů z některých hlavních trhů pro USA, včetně Evropy. „Obáváme se, že by tato politika mohla odradit ‘legitimní’ cestovatele od návštěvy Spojených států v době, kdy chceme nabudit více lidí k návštěvě země, protože je viditelný zpomalený růst mezinárodního trhu,“ řekla.
Od prosince 2016 jsou žadatelé o zrušení vízové povinnosti vyzýváni, aby zahrnovali svůj účet na sociálních sítích dobrovolně v rámci nepovinné části formuláře ESTA. Tento rok se však tohle pole stalo povinným. Je však možné prohlásit, že nemáte účty na sociálních sítích, pokud si nepřejete je zveřejnit. V takovém případě však existuje šance, že váš požadavek bude zamítnut.
V tomto kontextu celní a hraniční ochrana (CBP) uvádí, že bude i nadále rozhodovat o formulářích, které neobsahují informace o sociálních sítích, ale neposkytnutí požadovaných údajů může buď zpozdit, nebo znemožnit CBP určení způsobilosti osoby ke zrušení vízové povinnosti.
Cestovní ruch představuje velmi citlivý sektor. Obchodní napětí, zpomalení světové ekonomiky, teroristické činy. To vše jsou faktory, které mohou turistické aktivity narušit. Ve Spojených státech se hovoří o „nejistotě obklopující Trumpovo prezidenství“.
Zatímco někteří kritici vysloveně uvádějí, že anti-imigrantská politika a politika „Amerika jako první“ odradí potenciální návštěvníky, Barnes uvedla, že v současné době neexistují žádné údaje, které by objasnily vnímání nové „politiky sociálních médií“ cestujícími. „Zjišťujeme, zda to má účinek, zejména z hlediska dat,“ řekla Barnes. „Nemáme však žádné údaje, které by naznačovaly, že má negativní dopad,“ dodala.
S takovou politikou je však spojeno mnoho obav o soukromí. Raya Koreh, spoluautorka zprávy Brennanova centra, lituje, že posedlost shromažďováním soukromých údajů pokračuje po Obamovi i u Trumpa. Paní Koreh dále vysvětlila, že z posouzení dopadu na soukromí z roku 2016, které vydalo ministerstvo vnitřní bezpečnosti, vyplývá, že informace shromážděné sociálními sítěmi od žadatelů o vízum nebudou použity pouze k přezkoumání příspěvků lidí na těchto sítích, ale také ke sledování aktivity lidí, s nimiž se dostali do interakce či které sledují.