Uplynulé léto bylo pro cestovní ruch na Krymu mimořádně úspěšné, a to navzdory přírodním katastrofám a věčné pandemii Covid-19.
V září Sergej Aksjonov, hlava Krymské republiky, uvedl, že za posledních osm měsíců tok turistů na Krym překročil rekord za celé postsovětské období roku 2019 o 24 % a dosáhl 7,2 milionu lidí.
Odborníci z průmyslu tvrdí, že kvalita turismu na Krymu v posledních letech výrazně vzrostla a nabídka produktů nabízených hostům poloostrova se stala mnohem rozmanitější, a přitahuje tak více návštěvníků.
DIY turistika?
Uvedení mostu a dálnice Tavrida do provozu přes Kerčský průliv rychle vedlo k tomu, že se Krym stal téměř hlavním centrem ruské automobilové turistiky, což s sebou přineslo velké změny ve struktuře poptávky a nabídky na trhu služeb pro rekreanty.
Šíření ideologie DIY (udělej si sám) do odvětví cestovního ruchu je celosvětovým trendem a na Krymu je do značné míry podporováno ze stejného důvodu: na poloostrově je málo ubytovacích zařízení s vysokým počtem hvězdiček a „divoká“ rekreace je historicky dobře vyvinuté.
Podle odborníků kvůli tomu majitelé ubytovacích zařízení za poslední dva roky hodně prospěli, protože stále více lidí cestuje na Krym na vlastní pěst a organizuje si celý svůj plán. Výsledkem je, že platí pouze za ubytování a jídlo, což znamená, že jejich peníze putují hlavně do peněženek hoteliérů a restauratérů.
Odborníci navíc poznamenávají, že Krym je obecně velmi dobře připraven na turisty. Objevila se například spousta moderních nabídek pro aktivní odpočinek, například jízda na kajaku, jachting a obecně všechny druhy vodní rekreace.
Vinařská turistika na vzestupu
Dalším trendem na globálním cestovním trhu v posledních letech je rychlý rozvoj těch sektorů, které byly dříve považovány za okrajové nebo byly považovány za doplňkové „jídlo“ v nabídce.
Pro Krym se vinařská turistika bezpochyby stala tímto specifickým segmentem, který držel krok s rozvojem vinařství na poloostrově.
Jedním z hlavních úspěchů cestovního ruchu na Krymu za posledních několik let je snížení významu faktoru sezónnosti. To je typické zejména pro řadu specializovaných oblastí, jako je vinařská turistika, které jsou nyní žádané v každém ročním období.
A podle odborníků je vinařská turistika na Krymu na cestě stát se nezávislou obchodní linií, která může být zisková. Jde o jednu z důležitých položek, která tvoří příjem vinařů.
Přestože v celkovém obratu to zatím není více než 10–15 %, jedná se o skutečné peníze a lidi, kteří dávají zpětnou vazbu. Při vinařství se investice obvykle vrátí až po roce a půl, kdy se víno prodává, zatímco turismus poskytuje příjem tady a teď.