Zatímco čínská vláda v posledních týdnech ohlásila jen několik málo nových případů Covid-19 a růst země zažívá „oživení ve tvaru písmene V“, minulý týden by se mohl ukázat jako lakmusový papír pro tuto asijskou zemi.
Z ekonomického i zdravotního hlediska totiž může čínský Zlatý týden ukázat zbytku světa, zda se Číně skutečně podařilo zvládnout krizi z posledních několika měsíců.
Fakta
Zatímco pandemie i nadále vrhá stín na ekonomiky mnoha zemí a regionů po celém světě, Čína uspořádala svůj osmidenní národní svátek, běžněji znám jako Zlatý týden.
Turistický průmysl země považuje tohle období za závan čerstvého vzduchu, neboť se očekává, že půjde o nejrušnější období z hlediska cestování od „konce“ pandemie.
Po více než šesti měsících úsilí o prevenci a potlačování pandemie, zažil cestovní ruch skutečný boom, který se týkal nejen turistů, ale také podnikatelů, kteří je znovu přivítali. Pro čínskou ekonomiku jde o zásadní faktor na konci roku.
V posledních dnech bylo v tomto kontextu zveřejněno několik ukazatelů, zejména národní index PMI nákupních manažerů.
Čína tak nadále pokračuje ve své snaze dohnat to, co země ztratila během pandemie. V srpnu dosáhla výrobní aktivita v Číně již druhý měsíc po sobě nejvyšší úrovně za více než devět let, což je známkou jisté obnovy normálního fungování.
O Zlatém týdnu
V Číně existují dva Zlaté týdny. Jde o dva týdny placené dovolené poskytované vládou od roku 2000. Ve skutečnosti jsou však zaměstnancům poskytovány pouze 3 dny placené dovolené a víkendy jsou uspořádány tak, aby mohly být poskytovány 7 dní v řadě.
Původní myšlenkou čínských Zlatých týdnů bylo propagovat domácí ekonomiku (podporou domácího cestovního ruchu a spotřeby), ale také umožnit migrantům návrat k jejich rodinám. Pro aktéry v cestovním ruchu a maloobchodu jde o velmi přínosné týdny. Stejně tak i pro ty, kteří pracují s čínskými zákazníky (propagační akce, speciální nabídky apod.).
S otevřením země mezinárodnímu cestovnímu ruchu se tyto Zlaté týdny staly ostře sledovaným fenoménem nejen pro profesionály v cestovním ruchu, ale také pro destinace, které se snaží přilákat čínské turisty.
Čínský Zlatý týden v číslech
Zúčastněné strany v sektoru hlásily od začátku rezervací na začátku září obrovskou poptávku čínských obyvatel na domácí prázdninové cesty (na rozdíl od těch pracovních). Podle ministerstva kultury a cestovního ruchu se očekávalo, že během osmi dnů Zlatého týdny se zaregistruje 550 milionů domácích turistů, což je 80 % běžné úrovně.
Čínský státní železniční dopravce rovněž očekával, že během 11 nejnáročnějších dnů obslouží 108 milionů cestujících, což je v průměru 9,82 milion cest denně.
Provozovatel železnice dále uvedl, že v čínský Národní den dosáhne maximální počet cestujících odhadovaných 13 milionů, což vytvoří nový rekord v průměrném denním toku cestujících po železnici od začátku vypuknutí pandemie.
Očekávalo se rovněž, že čínské vnitrostátní lety překonají úroveň před pandemií. Společnost Cirium, která se specializuje na cestovní údaje a analýzy, ve své zprávě uvedla, že během tohoto období bylo plánováno více než 164 700 vnitrostátních letů. To představuje nárůst o více než 11 % ve srovnání se stejným obdobím v roce minulém.
Do poloviny září obnovilo provoz 29 694 čínských cestovních kanceláří, tedy 75,7 % z celkového počtu, a skupinový cestovní ruch se vrátil na přibližně 40 % úrovně z minulého roku.
Činnost online cestovních kanceláří se vrátila na přibližně 40 % úrovně z roku 2019 aktivity hotelů zaznamenaly 91 % míru zotavení.
Podle výsledků průzkumu Rong360 činili respondenti, kteří plánovali cestovat během čínského Zlatého týdne, více než 60 % z celkového počtu, což je ve srovnání s první polovinou roku významný nárůst. Více než polovina respondentů si navíc přálo zvýšit svůj rozpočet na svátky, což představuje dobré vyhlídky pro trh cestovního ruchu.
V loňském roce cestovalo do zahraničí do destinací, jako je Thajsko, sedm milionů Číňanů. S omezeními platnými v tuto chvíli po celém světe je však zahraniční cestování ve velkém útlumu.
Proč byl letošní rok tak zvláštním?
Čínské Zlatý týden roku 2020 připadl na velmi zvláštní dobu, protože velká část světa, jak bylo zmíněno výše, stále čelí mnoha omezením nebo částečným omezením kvůli druhé vlně Covid-19.
Podle průzkumu společnosti McKinsey & Company se Číňané zdráhají znovu cestovat po pandemie a rovněž neplánují cestovat příliš daleko na své první cestě za zábavou.
Tato otázka je důležitá nejen pro Číňany, kteří v posledních letech cestují stále více, ale také pro ty, kteří jsou závislí na čínských turistech. Neboť jak je známo, čínští turisté utrácejí většinu svých peněž v zahraničí.
Cestovní omezení zůstávají, ale i přesto 43 % čínských spotřebitelů loni v dubnu uvedlo, že budou cestovat pouze mezi říjnem a prosincem. 30 % z nich si vybralo Zlatý týden jako období své první cesty po pandemii. Dalších 30 % se rozhodlo odložit cestování za zábavou na rok 2021 nebo později.
55 % respondentů uvedlo, že podniknou svoji první cestu v rámci Číny, což je odpovídá vysokému procentu domácího cestovního ruchu v zemi. Pouze 8 % uvedlo, že by se chtělo vydat do zahraničí.
Tato čísla je samozřejmě brát s nadsázkou, neboť situace v Evropě se v posledních týdnech rapidně zhoršilo, a proto by mohla přinutit Číňany cestovat mnohem více na domácím trhu.
Které společnosti těží ze Zlatého týdne?
Historicky má několik sektorů velké výnosy ze Zlatého týdne, například: místní letecké společnosti, čínská letiště, železniční společnosti, online prodejci, zahraniční luxusní společnosti se sídlem v Číně.