S ROZHODNUTÍMI EU NEPANUJE MEZI LETECKÝMI SPOLEČNOSTMI SPOKOJENOST

Samuel Dorsi - May 18, 2020
0

Evropská komise doporučuje, aby poukázky na cesty, které musely být zrušeny kvůli koronavirové pandemii, byly platné alespoň jeden rok. Podle tohoto doporučení by letecké společnosti a poskytovatelé turistických služeb měli zákazníkům poskytnou stejné letové a cestovní podmínky jako v původní rezervaci. Ti, kteří se nakonec rozhodnou svůj poukaz nevyužít, by měli mít právo na úplnou náhradu – až dvanáct měsíců po vydání poukazu. Členské státy jsou rovněž vyzývány, aby výdej takových poukazů garantovaly. Taková praxe by měla motivovat zákazníky k tomu, aby netrvali na vrácení peněz.

Tohle rozhodnutí nevzbudilo příliš nadšení mezi leteckými společnostmi. „Slabé vůdcovství EU nevyřeší problémy leteckých společností, ale může je ještě zhoršit,“ napsaly asociace, Aerolinky pro Evropu (A4E), Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA), AIRE, a Evropské sdružení regionálních leteckých společností (ERA) ve společném prohlášení.

Jinými slovy: Skutečnost, že se EU nerozhodla, ale pouze doporučuje, ponechává velký prostor pro interpretaci. Kromě toho EU také ignorovala žádost leteckých společností o nouzové pozastavení nařízení č. 261/2004, kterým se stanovila společná pravidla náhrad a pomoci cestujícím v letecké dopravě v mimořádných situacích, což by umožnilo odložení náhrady již provedených plateb na později.

Asociace pokračovaly: „Doporučení EU je zklamáním a je matoucí, protože nejde o závazný dokument, ale zvyšují očekávání ohledně podmínek poukazů. Některé letecké společnosti jsou možná lepší než jiné, aby splnily podmínky formulované EU. Doporučení mohou být rovněž interpretována odlišně na různých trzích EU, což vede k jeho celkovému narušení. Cestující si rovněž nejsou jisti, co mohou nyní od poukázkových systémů konkrétně očekávat, zejména proto, že se budou v jednotlivých zemích lišit.“

S jinými doporučeními EU se však, podle všeho, asociace dokážou ztotožnit. Například, že letecké společnosti nemusí udržovat prostřední sedadla volná, ale že cestující v EU v letadlech a na letištích mají povinnost nosit ochranu obličeje. O tomto se ve společném prohlášení asociace nezmiňují.

9,2 miliardy eur bude vráceno zpět

Od 2. května, dle informací asociací, dluží společnosti 9,2 miliard eur za náhrady, a to se týká pouze Evropy. Podle IATA se toto číslo odhaduje na celém světě kolem 35 miliard eur. To může být v souladu s nařízením, ale tento právní předpis nebyl vytvořen, aby se vypořádával s takovými hromadnými zrušeními. Proto letecké společnosti navrhovaly změnu výše zmíněného nařízení alespoň dočasně od března na základě nouzového zákona. Navzdory časným jednáním o tom dosud rozhodnuto nebylo.

Thomas Reynaert, generální ředitel A4E, vysvětluje: „Cestující mají jasné právo na vrácení svých peněž za své letenky. Domníváme se však, že poukaz nebo opožděná refundace jsou spravedlivým a přiměřeným kompromisem, vzhledem k bezprecedentním problémům s likviditou mnoha leteckých společností.“ 16 členských států EU vyjádřilo podporu takovému řešení poukazů, stejně jako státy mimo EU, například Kanada. Skutečnost, že EU na tento návrh ani neodpověděla, byla „velkým zklamáním“. Podle aktuálních zpráv je nyní ohroženo až 6,7 milionu pracovních míst v leteckém průmyslu.

„Tato katastrofická situace v konečném důsledku poškodí spotřebitele, protože to bude znamenat méně tras a vyšší ceny. Potřebovali jsme skutečné vůdcovství od Komise EU, s jednotlivými pravidly pro všechny letecké společnosti, a nyní dostáváme opak, s doporučeními, která pouze narušují trh,“ uvedla generální ředitelka AIRE, Sylviane Lust.

Související články

Komentáře

Přidat komentář