Z rozhodnutí Nejvyššího soudu Evropské unie mají veškeré letecké společnosti na území EU povinnost odškodnit pasažéry za zpožděné lety. Povinnost se vztahuje na veškerá zpoždění přesahující tři hodiny, která nezpůsobily vnější okolnosti. Rozhodnutí v podstatě potvrzuje tři roky starý rozsudek proti společnosti Air France.
Rozhodnutí Evropského soudního tribunálu se týkalo německé společnosti Lufthansa, podobný případ se vyskytl i u společnosti British Airways, easyJet, TUI Travel a Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA).
Soud rozhodl, že každý pasažér má nárok na odškodnění ve výši 250 až 600 eur, nebo 315 až 764 amerických dolarů v případě zpoždění nebo zrušení letu. Toto pravidlo se vztahuje na všechny letecké společnosti v rámci EU a na všechny lety, které začínají nebo končí v jedné z 27 zemí EU.
Tímto rozhodnutím Soudní tribunál de facto potvrdil svůj tři roky starý verdikt o odškodnění pasažérů za dlouhé zpoždění. Starý verdikt ale nespecifikoval okolnosti vedoucí ke zpoždění ani ve kterých případech jsou zodpovědné přímo letecké společnosti.
Evropská organizace spotřebitelů (BEUC) upozornila na to, že Evropská unie málo prosazuje práva cestujících. Prezidentka organizace, Monique Goyensová, také uvedla, že Evropská komise by měla vnímat nejen toto rozhodnutí, ale veškeré nedávné rozsudky v tomto duchu jako milníky na cestě k formulování vhodných pravidel.
Dramatické změny nejsou na místě, místo toho je třeba se soustředit na strategicky důležitá místa. Nejdůležitější je nyní posílení a prosazování již existujících pravidel. Klíčové je odolat nátlaku představitelů průmyslu, kteří se proti tomuto nařízení ostře staví.