OD LUFTHANSY AŽ PO RYANAIR: JAK SE EVROPSKÉ AEROLINKY POTÝKAJÍ S KRIZÍ COVID-19?

Michael Trout - Jul 13, 2020
0

Pandemie Covid-19 má obrovský dopad na svět, jak jej známe, a cestovní ruch je jedním z odvětví nejvíce zasažených krizí. Letecké společnosti byly obzvláště zasažena a v posledních měsících mnoho z nich musela přijímat nezbytná opatření, aby se zachránily.

Strategie leteckých společností se však v jednotlivých zemích liší. Všechny aerolinky tedy nejsou ve stejné situaci a mají vlastní kontexty, které závisí na mnoha faktorech.

Air France propouští přes 7 500 lidí

Navzdory schválení balíčku podpory ve výši 7 miliard (včetně půjček se státní zárukou), plánuje Air France propustit celkem 7 580 lidí – včetně kolem 1 000 v dceřiné společnosti HOP! Důvodem pro takové opatření je, že, dle vlastního prohlášení, společnost generuje denní ztráty kolem 15 milionů eur.

Francouzská letecká společnost neočekává, že se poptávka vrátí na předchozí úroveň až do roku 2024. Do roku 2022 bude proto vytlačeno 6 560 zaměstnanců hlavní společnosti Air France. To představuje asi 16 % celé pracovní síly. Více než 3 500 odchodů se uskuteční „přirozenou cestou“, tj. bez propuštění. V regionální dceřiné společnosti HOP! se sídlem v Nantes se v příštích třech letech propustí 1020 lidí.

Lufthansa se ztenčuje

V důsledku krize přijala výkonná rada Deutsche Lufthansa AG druhý balíček restrukturalizačního programu. První balíček ze začátku dubna se mimo jiné rozhodl zúžit flotilu o 100 letadel a neobnovit letový provoz Germanwings.

Poté, co akcionáři Lufthansy schválili stabilizační opatření německé federální vlády a závazky vlád v Rakousku a Švýcarsku, bylo financování skupiny zajištěno.

Úplné splácení vládních půjček a vkladů, včetně úroků, však v nadcházejících letech bude pro společnost představovat další zátěž, a nebude možné se vyhnout udržitelnému snižování nákladů.

Komplexní program restrukturalizace s názvem „ReNew“ by měl běžet do prosince 2023. Zahrnuje rovněž probíhající restrukturalizační programy leteckých společností a společností poskytujících služby ve skupině Lufthansa. Podle programu se počet výkonných pozic ve skupině sníží o 20 %, zatímco administrativní úsek Deutsche Lufthansa AG se sníží o 1 000 osob.

Mezi další opatření patří zúžení výkonné rady, omezení maximálního počtu nových letadel na 80 do roku 2023, jakož i rychlé splácení vládních půjček a vkladů v rámci modulu „RePay“.

Tisíce pracovních míst u United Airlines ohroženo

United Airlines nedávno varovaly své zaměstnance, že 36 000 z nich by mohlo od 1. října čelit dovoleným nebo omezování pracovních míst. V současné době není možné snižování pracovních míst, protože letecká společnost získala rozsáhlou podporu od americké vlády. V dohledné době se však neočekává, že by se poptávka zotavila.

Letecká společnost neprozradila, kolik z 96 000 pracovníků by mohlo být propuštěno. Cílem společnosti je však nechat zaměstnance odejít dobrovolně.

Ryanair plánuje zachránit stovky pracovních míst

Oproti tomu Ryanair našel v tomto těžkém období jiné řešení. Společnost původně chtěla propustit asi 3 000 lidí (15 % pracovní síly). Nyní však byl nalezen kompromis so odborovou organizací Unite.

Konkrétně musí celý palubní personál dočasně přijmout snížení platů po dobu čtyř let, aby zůstali ve své pozici. Tato dohoda je výsledkem toho, že piloti společnosti Ryanair minulý týden ohajovali snížení mezd až o 20 %. To znamená, že společnost může zachránit 260 z 330 ohrožených pracovních míst v této oblasti.

Podle Unite musí zaměstnanci, kteří vydělávají nejméně, akceptovat dočasné snížení mezd o 5 %. Těm s nejvyššími platy budou výdělky sníženy o 10 %, zatímco „prostředníci“ se musí vzdát 7,5 % svého platu. Tyto škrty budou zrušeny ve dvou částech v letech 2023 a 2024. Pokud však společnost dosáhne předchozí úrovně výdělku dříve, bude muset znovu zvýšit platy.

Společnost neuvedla, kolik pracovních míst bylo skutečně ohroženo. Unite však hovoří o celkem 1 800 pracovních místech palubního personálu ve Velké Británii, které budou díky této dohodě zachovány. Ryanair byl v tomto kontextu chválen za konstruktivní přístup k řešení problému, na rozdíl od svých konkurentů.

Související články

Komentáře

Přidat komentář