V roce 2008, když se Evropa začala potýkat s krizí, si evropské země, zejména Francie a Řecko, uvědomily, že jediný způsob, jak oživit svoji ekonomiku a zajistit lidem práci, je vsadit na cestovní ruch, který přinese do země cizí měnu a pomůže tak udržet ekonomiku nad vodou.
Francie: „Nejde jen o to oživit turistiku, ale zajistit lepší turistiku.“
Aby Francie přilákala bohaté turisty, představila nový program nazvaný „Palác“, 42 % zájemců tvoří Arabové. Turisté ze Středního východu průměrně utratí mnohem víc než návštěvníci z jiných koutů světa. V roce 2011 přivítala Francie celkem 79 milionů turistů, z toho bylo téměř 891 000 ze zemí Středního východu jako SAE, Kuvajtu a Saúdské Arábie. Tito turisté tvoří jen 2,5 % celkového objemu hostů francouzských hotelů, ale celých 30 % z nich využívá služeb luxusních hotelů. Celých 50 % turistů ze Středního východu utratí každý den v průměru 5 000 eur a ve Francii stráví v průměru 11 dní.
Turismus dává práci 2 milionům Francouzů a tvoří 6,5 % francouzského HDP. Podle Karima Mekachery, vedoucího oddělení pro Střední východ a Turecko francouzského úřadu pro cestovní ruch (Atout France) a propagaci, podporuje turistika další sektory jako je infrastruktura, vývoj, obchod a pohostinství.
I když se Řecko potýká s těžkou dluhovou krizí, věří generální tajemník Řecké národní organizace pro cestovní ruch (GNTO), George Koletsos, že turistika v Řecku ožije. Opírá se přitom o statistiky, které mluví jasně: v Řecku je 9600 hotelů se zhruba 737 000 postelemi, na kterých v roce 2011 spalo celkem 16,5 milionu hostů. To je o 10 % víc než v roce 2010. Řecké ekonomice navíc přinesli 10,5 bilionů eur. Přímé a nepřímé příjmy z cestovního ruchu přinesly řecké ekonomice 36 biliony eur.
Řecko už učinilo řadu kroků k tomu, aby růst cestovního ruchu dále podpořilo. Například snížilo DPH a letištní daň. GNTO také využívá různá média pro své nové marketingové kampaně. Hotely jsou dnes také velmi levné, což je další faktor, který láká návštěvníky k prozkoumání historie Řecka.
Jediný problém, který stojí v cestě turistům z těchto zemí, aby si svoji dovolenou užili, je povinnost vyřídit si schengenská víza, která se dotýká všech těchto zemí. Mekachera z Atout France se proto rozhodl oslovit turisty, kteří rádi utrácejí, návštěvníky ze zemí Rady pro arabskou spolupráci (GCC), zejména Arabů.
Význam zemí GCC, zvlášť Saúdské Arábie, pro trh cestovního ruchu se nedá podceňovat. Podle UNWTO utratili obyvatelé těchto zemí přinesli do výjezdové turistiky 20 miliard dolarů, to je celkem 60 % veškerých zisků z výjezdové turistiky na světě. Dvacet procent si připsal Egypt.
Další země jako Maďarsko oslovují letecké společnosti, které poskytují přímé lety z SAE, aby podpořili turistiku ze zemí GCC. Kypr, který nepatří k Shengenské dohodě, umožnil obyvatelům SAE získat víza za jediný den, a na počtu turistů je to znát.
Očekává se, že do roku 2020 budou za největší růst turistiky zodpovědné země jako Kuvajt, Libanon, Saúdská Arábie a Egypt.
I když turismus patří k odolným odvětvím, sám o sobě Evropu na nohy nepostaví. Může ale pomoci udržet ekonomiku nad vodou, než se dluhová bouře přežene.