Ruští a ukrajinští turisté si v posledních několika letech s velkou vášní užívali pláže a krajinu Turecka a stali se takřka nepostradatelnými pro místní turistický průmysl.
V současném napjatém kontextu války na Ukrajině se však vyhlídky zdají poněkud chmurnější a pravděpodobně je na čase, aby Turecko začalo hledat alternativní vlnu turistů, aby udrželo sektor v chodu.
Co očekávat v roce 2022
I když je ruská invaze neuvěřitelnou humanitární tragédií, dopad války může být dalekosáhlejší, než by se mohlo na první pohled zdát. A s velkou pravděpodobností do toho bude zapleten i turistický sektor v Turecku.
Rusko představovalo v loňském roce nejdůležitější zdrojový trh turistů v Turecku s 4,6 miliony návštěvníky, zatímco Ukrajina obsadila třetí místo s podílem dvou milionů.
V roce 2022 turecký turistický sektor očekával příjezd 7 milionů Rusů a 3 milionů Ukrajinců. Se současnou situací však zástupci odvětví začali hledat alternativní zdrojové trhy.
A v této souvislosti se zdá, že země posílila své propagační aktivity zejména vůči evropským turistům, aby vyplnili mezeru, která vznikne z absence Rusů a Ukrajinců.
Počet Evropanů již na vzestupu
Soudě podle údajů za první dva měsíce roku 2022 se počet evropských cestovatelů již teď zvyšuje. Ačkoli toto číslo ještě nedosáhlo úrovně před pandemií, získaná dynamika je pro sektor povzbudivá.
Například britští turisté začali masivně nakupovat zájezdy do letovisek v Turecku, přičemž plná letadla přilétají do země již od konce března. Pokud bude toto tempo pokračovat, pak bude rekord britských rekreantů v Turecku z roku 2019 jistě překonán.
To je pro Turecko povzbudivé, ale stále je těžké říci, zda to zaplní mezeru, která vznikne na ruském a ukrajinském trhu. Z ekonomického hlediska je proto také velmi důležité, aby Turecko preferovali i evropští cestovatelé s vysokou kupní silou.
Co se týče počtu turistů, je nepravděpodobné, že bude dosaženo žádoucí úrovně, ale pokud se příjmy z každého turisty zvýší, bude to pro turecký turistický průmysl představovat významný úspěch.
Jsou ještě dva body, na které nelze zapomenout. Za prvé, jde o vývoj v zahraniční politice Turecka, neboť se ve vztazích se zeměmi, se kterými byly v minulosti problémy, začaly otevírat „bílé stránky“.
Tento vývoj bude mít také významný pozitivní dopad na cestovní ruch. A druhá otázka jsou domácí turisté. Nebylo by správné, aby hoteliéři více stimulovali domácí cestovní ruch, který přichází na mysl v každém neklidném období?