Nákupní turismus, obzvláště v Itálii se stal jedním z hlavních tahounů turistického přívalu, obzvláště turistů ze zahraničí. Cesty motivované nakupováním jsou po celém uznávané Světovou turistickou organizací, která mezi své členy také přivítala „Value Retail“, jednoho z největších hráčů v evropském prodejním sektoru.
Itálie je na předním místě nákupních destinací. Díky síle „Vyrobeno v Itálii“, uznávaná značka vysoce kvalitních produktů a přítomností globálně uznávané značky, země velmi přitahuje turisty orientované na nákupy.
Podle dat z Global Blue, který pozoruje výkon nákupů bez daně po celém světě, Itálie od ledna do října 2013 zaznamenala nárůst prodeje o 11 procent, se zvýšením průměrné útraty o 2 procenta, průměrná útrata dosáhla 713 eur. Většina peněz je utrácena na nákup oblečení a všeho v módním sektoru, který má 76 procentní kus koláče, 14 procent podílu patří klenotnictví.
Podle národnosti, nejvíce na italském území utrácejí Rusové, tvoří 27 procentní podíl, za nimi jsou Číňané s 21 procenty a Američané s 6 procenty. Největší nárůst v prodejích patří ukrajinskému trhu, který vzrostl o 48 procent, následován Čínou s 23 procentním růstem a Ruskem s 17 procenty. Ale největší účet je z turistů z Hongkongu, kteří v Itálii průměrně utratili 1000 euro, následováni Číňany s 903 eury a Američany s 817 eury.
Milán zůstává hladce na nejvyšším žebříčku nejpopulárnějších měst pro nakupování. Milán vyhrál 34 procent podílu a jasně trčí nad ostatními místy v žebříčku. Druhé místo patří Římu s 19 procenty podílu a třetí místo patří Florencii s 9 procenty. Blízko jsou Benátky (6 procent) a nakonec Verona s 1 procentem.
Poslední uvedené město je zajímavým případem. Od ledna do října 2013 vzrostly prodeje bez daně o 21 procent, jasný signál silného nárůstu ne-EU turismu ve městě, obzvláště pro ruský trh, který ukazuje 56 procentní nárůst v nákupech.
Silné nárůsty byly také zaznamenány v Miláně, s 9 procentním nárůstem, Římě se 7 procentním nárůstem stejně tak ve Florencii a Benátky s 5 procentním nárůstem.