V důsledku nedávné operace v Gaze přišel izraelský turismus o 1,8 miliard dolarů. Vedoucí představitelé cestovního ruchu už uspořádali několik mimořádných setkáních a snaží se vyčíslit škody. Podle odhadů způsobila Operace Pilíře obrany, že téměř 300 000 turistů zrušilo své rezervace.
Pozornost všech se teď obrací k zimní sezóně, která má minimalizovat následky těchto škod. Minulý týden probíhalo mimořádné setkání pod vedením Noaze Bar-Nira, generálního ředitele ministerstva cestovního ruchu a Stase Misezhnikova, ministra cestovního ruchu.
Charterové lety z Evropy, hlavně ze skandinávských zemí, se rušily ve velkém. V důsledku Operace utrpěl hodně Ejlat, protože byly zrušeny lety z Dánska a ze Švédska. Navíc byly zrušeny také přímé lety z jiných zemí, například z Nizozemska. Místní hotely hlásí, že během Operace zaznamenaly také rušení konferencí.
Ministerstvo cestovního ruchu požádalo státní pokladnu o 2 miliony dolarů (8 milionů šekelů) na přípravu zimní sezóny, která má propad vynahradit. Vhodný marketing by mohl pomoci obnovit lety z Evorpy do Ejlatu v zimním období.
Ministerstvo cestovního ruchu také doufá, že většina turistů, kteří své rezervace zrušili, stále chtějí zemi navštívit a marketingová kampaň by je mohla přesvědčit, že zimní sezóna je ten správný čas.
Bar-Ni uvedl, že zatímco hlavní tíhu ztrát pocítí Izrael v období mezi listopadem a lednem, následky ponese ještě od února do května. Zároveň veřejnost ubezpečil, že ministerstvo dělá vše pro to, aby turisté své rezervace obnovili.
K hlavním rozhodnutím z víkendového setkání patří snahy přesvědčit hlavních evropské cestovní agentury, aby zvali své klienty do Izraele i v budoucnu. Nejvíce rezervací zrušili turisté z Ruska (17 %) a z Německa (7 %).
Kvůli Operaci se také veškeré rezervace pozastavili, což může ohrozit stálý růst, který Izrael v posledních letech zaznamenal. Ten byl způsoben zejména politickou krizí okolních států a rozsáhlou marketingovou kampaní izraelského cestovního ruchu.
Za prvních deset měsíců zaznamenal Izrael 8% nárůst v počtu návštěvníků, když zemi navštívily téměř 3 miliony turistů. Podle prognóz měl růst pokračovat i nadále, ale do vývoje události zasáhlo nepředvídatelné.
Účastníci setkání se také zavázali zvýšit během následujících 3 měsíců své úsilí na poli reklamy. Cílem je propagovat své služby přímo u turistů - tedy u konečných spotřebitelů, a to hlavně na trzích v Rusku a Americe. Reklama se má zefektivnit také větším zapojením internetu.
Marketing bude také propagovat jižní region u izraelských turistů. Reklamní kampaň by měla pomoci přesvědčit dosud nerozhodnuté turisty k brzké návštěvě Izraele.