Uvolnění omezení a nedávné otevření hranic by v Japonsku mohlo vést k potenciálnímu rozmachu cestovního ruchu na konci roku a pravděpodobnému přílivu domácích i zahraničních turistů. Latentní poptávka a slabý jen činí z Japonska atraktivní destinaci. Bez čínských turistů si však země bude muset na úplné oživení cestovního ruchu ještě chvíli počkat. V této souvislosti se zdá, že se objevují potenciální investiční příležitosti, zejména v odvětvích souvisejících s cestováním a cestovním ruchem, jako jsou letecké společnosti, dopravní služby, cestovní kanceláře a investiční společnosti v oblasti nemovitostí (SIIC).
Znovuotevření hranic
Po třech letech uzavření Japonsko znovu otevírá své hranice a povoluje cestování bez víz. Od 11. října japonská vláda fakticky zrušila všechny hraniční kontroly zavedené od vypuknutí covidu. V důsledku toho:
- Se nevyžaduje vízum pro cizince, kteří do Japonska vstupují za účelem podnikání na dobu kratší než tři měsíce, krátkodobé turistiky nebo dlouhodobého pobytu. Bezvízový styk bude obnoven pro 68 zemí/regionů.
- Nebudou na návštěvníky z většiny zemí uvaleny žádné testy ani karanténa.
- Byl 7. září zvýšen denní strop pro vstup do země z 20 000 na 50 000 návštěvníků.
- Jsou opět povoleny neturistické zájezdy pro návštěvníky ze všech zemí, zatímco od června byly povoleny pouze zájezdy.
Tato opatření otevřou dveře do Japonska velkému počtu domácích i zahraničních cestovatelů v době, kdy se blíží důležitá turistická sezóna na konci roku. Snad jedinou zbývající překážkou je doklad o očkování, které je pro vstup do Japonska stále vyžadováno, zatímco mnoho evropských zemí od tohoto požadavku upustilo. Vzhledem k vysoké proočkovanosti ve světě je to však jen malá překážka a politika premiéra Kišidy pokračovat v „životě s covidem“, tj. překonávat nárůst infekcí bez zavádění pracovních omezení nebo omezení pohybu, ukazuje jasný záměr.
Domácí cestovní ruch
Japonští turisté musí před cestou do zahraničí stále brát v úvahu několik věcí. Kvůli slabému jenu a rostoucím cenám pohonných hmot se potýkají s vysokými cestovními náklady. Kvůli opatrnosti se stále zdráhají využít znovuotevření hranic. Zdá se, že japonské úřady využívají této situace ke stimulaci poptávky po domácím cestovním ruchu tím, že do konce prosince spustí místní a národní slevové programy a kampaň na snížení cen vstupenek na akce.
Slabý jen činí z Japonska atraktivní destinaci
Téměř rok po prvním zrušení omezení souvisejících s pandemií v Asii je turistická poptávka stále latentní. Mnoho cestovatelů, kteří jsou od začátku pandemie frustrovaní, touží obnovit své poznávací cesty. Podle průzkumu YouGov z května 2022 zůstává Japonsko oblíbenou cestovní destinací Singapuru. Navíc vzhledem k tomu, že kurz jenu vůči dolaru se blíží 24letému minimu a směnný kurz SGD/JPY je na vysoké úrovni (více než 1/100), je tato destinace pro lovce výhodných nabídek ještě atraktivnější, a to zejména v době, kdy vysoká poptávka a vysoké ceny pohonných hmot zvyšují ceny letenek. Odklon politiky Bank of Japan od Fedu naznačuje, že oslabování jenu může pokračovat, zatímco výnosy amerických dluhopisů v tomto čtvrtletí nadále porostou. Stojí za zmínku, že počet turistů přijíždějících do Japonska se v letech 2013 až 2019 ztrojnásobil na 32 milionů, přičemž jen ztratil více než 20 % své hodnoty.