LETECKÝ PROVOZ V EVROPĚ: SCÉNÁŘE A PŘEDPOVĚDI DO ROKU 2024

Sara Thopson - Nov 9, 2020
0

Pandemie Covid-19 má nebývalý dopad na celý svět. Jedním z nejvíce postižených sektorů je jednoznačně odvětví cestovního ruchu a zejména letecký průmysl, který v posledních měsících zaznamenal masivní pokles provozu a tržeb v důsledku rozsáhlých cestovních omezení po celém světe.

V této souvislosti Evropská organizace pro bezpečnost letového provozu, běžně známá jako EUROCONTROL, zanalyzovala vývoj leteckého provozu v Evropě v příštích několika letech až do roku 2024 a odhalila několik zajímavých zjištění.

Drastický pokles a minulé krize

V období od března do října tohoto roku bylo zaznamenáno o 65 % méně letů než ve stejném období loni. Tento pokles znamená, že se letecký provoz vrátil na úroveň před 90. léty. Podle oborníků se zároveň HDP eurozóny v průběhu roku sníží o 7,5 %.

To představuje pro letecký průmysl velkou ránu a bude pravděpodobně trvat delší dobu, než se mu podaří zareagovat na tento šok a vrátit se na předkrizové úrovně. Ale jak dlouho přesně? Nejprve je nutné se podívat na to, jak průmysl reagoval po dvou předchozích velkých krizích.

Dvě události, které EUROCONTROL zvolil, byly teroristické útoky z 11. září a hospodářská krize v letech 2008-11. Po útoku na Světové obchodní centrum v roce 2001 trvalo evropskému leteckému průmyslu 1,5 roku, než se vrátil na úroveň roku 2001. Během tohoto období došlo ke „ztrátě“ 200 tisíc letů.

Hospodářská krize byla poněkud problematičtější, protože vedla k 600 tisíc ztraceným letům a sektoru trvalo 8 let, než se vrátil na úroveň letového provozu v roce 2008.

Tři scénáře zotavení

Jak je na tom tedy pandemie ve srovnání s výše uvedenými krizemi? V tuto chvíli je jisté, že bylo ztraceno 6 milionů letů. Doba zotavení je však nejistá a závisí na několika faktorech. Ty se liší od síly druhé vlny pandemie po státní podporu a potenciální zavedení univerzální vakcíny k vyléčení viru.

S přihlédnutím k těmto faktorům přišel EUROCONTROL se třemi možnými scénáři, které by se mohly v následujících letech rozvinout.

První scénář předpokládá, že buď pandemie skončí do příštího léta, nebo že ve stejném období bude pro cestující v letecké dopravě široce dostupná vakcína.

To by vedlo k posílení důvěry cestujících a ke zvýšení testovací infrastruktury a zařízení. Zároveň se letecké společnosti vrátí k normální ekonomické činnosti a budou opět schopny investovat a znovu zaměstnávat personál. Při tomto tempu růstu by byl návrat k úrovni provozu z před pandemie možný v roce 2024.

Na základě druhého scénáře by k výše uvedenému došlo v letních měsících roku 2022. V tomto případě by se letecký provoz v Evropě vrátil na úroveň z roku 2019 v roce 2026.

Poslední a nejnegativnější scénáře předpokládá, že pandemie bude trvat dlouho, což povede k pokračující nízké důvěře cestujících. V takovém případě bude vakcína k dispozici do léta 2022, ale nebude celosvětově distribuována konzistentním způsobem.

V tomto scénáři budou mít letecké společnosti obrovské potíže s návratem k normálnímu fungování v důsledku různých nových regionálních epidemií. Poptávka po letecké dopravě se obnoví asi u dvou třetin populace, ale v souvislosti s tímto způsobem dopravy budou cestující váhavější. V takovém případě by bylo zotavení nepravděpodobné dříve než v roce 2029.

Je tedy v tuto chvíli poněkud obtížné předpovídat, jak se bude letecký provoz v Evropě rozvíjet v následujících letech. Příští měsíc by však mohly naznačit cestu, kterou se vydáme, a tedy i potenciální dobu zotavení sektoru.

Související články

Komentáře

Přidat komentář