Boeing hlásí miliardové ztráty. Americká společnost uzavřela rok 2020 se ztrátou 9,8 miliardy eur, což je 18krát více ve srovnání s rokem předešlým. Důvody pro tento pokles jsou zcela zřejmé: pandemie Covid-19 a problémy týkající se modelu 737 MAX.
„Rok 2020 byl rokem velkých společenských a globálních problémů, které významně ovlivnily naše odvětví. Výrazný dopad Covid-19 na komerční leteckou dopravu, stejně jako pozastavení 737 MAX, s odrážejí v naší výkonnosti,“ uvedl ve svém prohlášení prezident a generální ředitel společnosti Dave Calhoun.
Celkové tržby společnosti se v loňském roce ve srovnání s rokem 2019 snížily o 24 % na 48 miliard eur. Na druhou stranu náklady činily 53 miliard eur, což je o 11,4 % méně než v roce 2019.
Boeing dodal svým zákazníkům polovinu komerčních letadel ve srovnání s předchozím rokem (157 letadel). Kromě toho utrpěl rekordních 655 zrušených objednávek. To představovalo vskutku ohromné ztráty pro amerického giganta.
Během posledního čtvrtletí roku 2020 ztratil Boeing asi 6960 milionů eur. Tržby dosáhly 12 600 milionů eur, což ve srovnání se stejným čtvrtletím roku 2019 představuje pokles o 14,5 %.
Návrt modelu 737 MAX ve Spojených státech a na několika dalších trzích po více než 20 měsících pozastavení v důsledku dvou smrtelných nehod, při nichž zemřelo 346 lidí, byl pro společnost důležitým krokem.
Od schválení amerického Federálního úřadu pro letectví (FAA) k návratu do provozu dodala společnost více než 40 737 letadel MAX a pět leteckých navrátilo letadla zpět do svých flotil k 25. lednu 2021, s více než 2700 příchozími lety a přibližně 5 500 letových hodin.
Pokud jde o novou řadu dříve oznámenou společností Boeing, očekává se, že první dodávka modelu 777X proběhne koncem roku 2023. Kromě toho bude její počáteční výroba snížena ze 400 na 350 letadel. Zpoždění tohoto letadla představovalo pro společnost ztrátu 5,375 milionů eur.
Zpoždění odráží řadu faktorů, včetně aktualizovaného posouzení globálních požadavků na certifikaci, nejnovějšího posouzení dopadů Covid-19 na poptávku na trhu a diskusí se zákazníky. Nepřímo je však poslední zpoždění v plánovaných termínech dodávek úlevou pro letecké společnosti, které se o letoun zajímaly. Ten bude po uvedení do provozu nejdelším svého druhu na světě.