Írán, země neznáma a nerozkryta, se snaží využít nadcházejícího fotbalového mistrovství světa v Kataru k posílení svého sektoru cestovního ruchu.
Jaký je ale celkový obraz turismu v tomto izolovaném perském státě? V roce 2019 byl Írán považován za třetí nejrychleji rostoucí turistickou destinaci na světě. Pak však přišla pandemie Covid-19.
Drastický pád a mírné oživení
Podle oficiálních údajů ztratil íránský turistický sektor kvůli pandemii a souvisejícím omezením více než 230 milionů dolarů.
Obecně relevantním ukazatelem výkonnosti íránského cestovního ruchu jsou svátky Nowruz, známé také jako perský Nový rok. V roce 2019 bylo během těchto svátků (mezi 21. březnem a 2. dubnem) zaznamenáno 74 milionů přenocování.
Toto číslo však v roce 2020 kleslo tak drasticky, že nejsou k dispozici žádné data, zatímco v roce 2021 se počet přenocování snížil o neuvěřitelných 96 % na pouhých 2,5 milionu.
Letos je ale situace mnohem příznivější. Podle předběžných statistik bylo během svátků v celé zemi registrováno přes 50 milionů přenocování. Ve srovnání s érou Covid-19 tedy jednoznačně výrazné zlepšení.
Mistrovství světa jako další vzpruha?
Na tohle zlepšení chce Írán navázat i v následujících měsících, a to i v oblasti mezinárodního cestovního ruchu. A možná trochu překvapivě by katarské mistrovství světa ve fotbale na konci roku mohlo být důležitou vzpruhou pro sektor, který potřebuje každého návštěvníka.
Jak toho chce ale Írán docílit? Vláda usiluje o zjednodušení vízových procedur, aby přilákala turisty do země během měsíce mistrovství od 21. listopadu do 18. prosince.
Podle místních zpráv mají být bezplatná víza rozdávána občanům, jejichž národní týmy se kvalifikovaly na turnaj, a to po předložení vstupenky na zápas v Kataru. Odborníci se domnívají, že by to mohlo naláka fanoušky, aby se během pobytu v Kataru kvůli blízkosti obou států zastavili i v Íránu.
Místní politici zároveň trvají na tom, že chtějí využít akce k řešení problému takzvané „iranofobie“ a také západní propagandy „zaměřené na vyděšení potenciálních cestovatelů“.
Cílem íránské vlády v roce 2014 bylo zvýšit v roce 2025 počet zahraničních turistů v zemi na 20 milionů. Těžko říci, zda je to po pandemii reálný cíl, ale záměr je jasný – představit Írán jako destinaci pro globální turistické publikum.