Provozovatelé jihoafrických hotelů a ubytoven se chystají zvednout ceny během Mistrovství světa až o 300%. Největší světovou sportovní událost vidí jako příležitost k získání značných finančních obnosů na úkor těch, kteří navštíví jejich zemi, protože chtějí podpořit svůj tým.
Pro hostitele a pořadatele významných sportovních událostí není neobvyklá snaha vydělat peníze na těch, kteří by jinak dané místo nenavštívili. To se vztahuje obzvláště na případy, kdy návštěvníci pochází z mnohem bohatších zemí a přijíždí s plnou peněženkou. To platí pro letošní Mistrovství světa v Jižní Africe, ale s jedním zásadním rozdílem: ceny za ubytování nebudou jen o něco vyšší, ale někdy až třikrát vyšší než je obvyklá cena.
Odborníci na cestovní ruch z toho neviní jihoafrické hoteliéry, ale britské společnosti, které s FIFA uzavřely exkluzivní smlouvy o poskytování ubytovacích služeb. To nejen znamená, že průměrný fotbalový fanoušek se do Jižní Afriky nedostane, a tak nechá náhodné výherce tohoto soupeření sledovat svůj tým, pokud na mistrovství nějaký budou mít, ale také, že většina dostupných míst k ubytování je už obsazena. Odborníci odhadují, že smlouvy pokrývají 80% ubytovacích míst v blízkosti místa konání mistrovství, což vedlo k přehnanému nárůstu cen zbylých 20% zařízení.
Předpokládá se, že například anglické fanoušky neúměrné ceny od cesty do Jižní Afriky odradí. Posledního mistrovství se zúčastnilo 200.000 anglických příznivců fotbalu, zatímco tentokrát pořadatelé očekávají pouze 25.000 fanoušků. Samozřejmě, že i další faktory jako bezpečnost, vzdálenost, a cestovní výlohy hrají svou roli, ale za rozhodnutím většiny anglických fanoušků zůstat doma zřejmě stojí především vysoké ceny ubytování.