Vlak je dnes nejstarší prostředek veřejné dopravy. Když přišel vynález auta a letadla, cestovalo lidstvo vlakem už přes sto let. I dnes má ale vlak pasažérům co nabídnout. Cestu jim zpříjemní a usnadní například aplikace a sociální média.
Margaret Kingová, která jezdí pravidelně z Filadelfie do Bostonu (přes New York) například říká, že cesta vlakem je rychlejší než letadlem. Jako výhody uvádí, že nemusela platit nic za zavazadla, během cesty mohla pohodlně pracovat a neobtěžovala ji žádná bezpečnostní kontrola.
Naplánovat si cestu a rezervovat si místo ve vysokorychlostním vlaku můžete dnes i prostřednictvím mobilních aplikací. Jezdit vlakem se dnes navíc vyplatí hned z několika důvodů.
Spolehlivé mobilní aplikace
Každý železniční dopravce už má aplikaci s veškerými údaji o spojích včetně možnosti rezervace. V Evropě si můžete zdarma stáhnout aplikaci Rail Europe nebo aplikaci pro danou zemi, kde se právě nacházíte (některé za malý poplatek). I když k dokonalosti má Rail Europe ještě daleko (zakoupené lístky je třeba poslat přes email jako elektronické jízdenky), nabízí informace o zastávkách a jízdních řádech pětatřiceti evropských zemí. Americký Amtrak používá podobnou aplikaci, kterou si můžete také stáhnout zdarma. Dozvíte se z ní také něco o programu pro stálé zákazníky, díky kterému můžete za nasbírané body cestovat zdarma.
Moderní železnice nabízí web a sociální média
Cestovatelé mají ze sociálních médií v oblibě především Twitter, protože nabízí nejrychlejší informace o železniční dopravě včetně informací o výlukách. Pro sanfranciský záliv funguje služba Transitpal, která monituruje tweety a zjišťuje z nich zpoždění a změny jízdních řádů a přepravních podmínek. Podle Fredericka Vallaeyse, který pracuje pro Google, se dá aplikace použít na železniční linky v okolních a jiných městech.
Hipmunk, který vyšel na podzim 2011 je první specializovaná aplikace na veškeré hledání v Amtraku a díky propojení s webem pomáhá zlepšit podmínky pro cestování. Dnes vám najde nejen čas odjezdů a ceny jízdenek, ale také informace o letecké dopravě. Účelem je nabídnout pasažérům větší možnost výběru co se týče druhu dopravy a cen. Jedinou nevýhodou je, že ceny samotného Amtraku nejsou součástí aplikace.
Vysokorychlostní vlaky
Investice do rozvoje vysokorychlostních drah je dnes čím dál důležitější na vnitrostátní i mezinárodní úrovni, protože cestující jsou čím dál ochotnější si za rychlost připlatit. Mezi země, které se na rozvoji tohoto druhu dopravy podílí ve velkém, patří Čína, Turecko, Rusko a Itálie. Čína zahájila provoz expresního vlaku Peking - Šanghaj už v červnu 2011. První italský soukromý provozovatel, NTV, chce své rychlovlaky představit na jaře 2013. Francouzské železnice SNCF se na projektu podílejí z 20 %.
Rusko momentálně pracuje na lince z Moskvy do Soči, která má být hotová pro zimní Olympijské hry 2014. Rychlovlaky už jezdí z Moskvy do Petrohradu a z Petrohradu do Helsinek.
Výbava jako žádná jiná
Vybavení vlaků drží krok s dobou a s konkurenčními druhy dopravy. V některých ohledech je snad i překoná, takže nabízí vynikající možnosti stravování a wifi. Například Amtrak spustil pro své zákazníky wifi zdarma už na podzim 2011.
A pasažéři vlaků VIA z Toronta do Vancouveru se můžou těšit na unikátní kulinářský zážitek, protože společnost VIA se rozhodla zaměstnat hned osm vynikajících kuchařů, aby vytvořili prvotřídní menu o 72 jídlech.