OBCHODNÍ CESTOVNÍ RUCH: NÁVRAT K NORMÁLU V ROCE 2025

Richard Moor - Jun 6, 2021
0

Oživení obchodního cestovního ruchu začíná, i když pomalejším tempem než volnočasové cestování. Nejnovější barometr cestovního ruchu od společnosti BrainTrust týkající se služebních cest odhalil, že toto odvětví v příštích dvou letech poroste o více než 50 %, i když úrovně předkrizové úrovně bude dosaženo až v roce 2025.

Studie rovněž zdůrazňuje, že cestovní kanceláře specializované na služební cesty po pandemii získají podíl na trhu ve výši téměř 60 %, a to navzdory skutečnosti, že by mezi dodavateli služeb cestovního ruchu mohlo dojít k „silné válce“ o zvýšení přímého prodeje.

Podle studie letos služební cesty dosáhnou 52 % úrovně z roku 2019, přičemž v letech 2022 a 2023 se projeví silný oživení, a to až na 83 %.

V následujících dvou letech budou služební cesty na předkrizové úrovni a růst bude nadále pokračovat mírným tempem kvůli udržitelnosti, přičemž budou stanoveny cíle pro celý cestovní ruch za předpokladu, že bude pandemie konečně překonána.

Odborníci se shodují, že aspekty, které pozdvihnou zotavení, jsou očkovací kampaně na hlavních západních trzích pro služební cesty a zavedení evropského digitálního Covid-19 certifikátu.

Mezi dalšími důvody pro cestování studie uvádí, že se bude konat více setkání s cílem spojit pracovníky, což je během pandemie běžný trend. Současně lze očekávat, že strategické události budou častěji spojovat menší počet lidí.

Studie rovněž zdůrazňuje, že společné strategie v Evropské unii a dalších zemích upřednostní výměnné programy v mezinárodních projektech. Zároveň dojde k větší aktivitě v „bleisure“ cestách (kombinace podnikání a volného času) vzhledem k nárůstu nových cestujících, kteří si osvojili tento trend. V éře po Covid-19 se také objeví nové ekonomiky, jako je zelená ekonomika, digitální ekonomika a oběhová ekonomika.

Studie však také zmiňuje řadu faktorů, které mohou negativně ovlivnit obchodní cestovní ruch, jako jsou zdravotní situace, které mohou nadále ovlivňovat cestování na dlouhé vzdálenosti, zejména v zemích, kde není dosažena hromadná imunita, což by mělo silný dopad na trh v letech 2022 a 2023.

Nové varianty Covid-19 by také mohl zpomalit zotavení v mnoha zemích, zejména pokud proti nim vakcíny nemohou chránit.

Práce z domova má rovněž dopad na cestování, například výrazné omezení výletů na krátké vzdálenosti. Digitální nástroje se nadále stávají normou a již ukončily velkou část nepodstatných cest, a to bez zohlednění zániku mnoha podniků, jakmile skončí státní podpora.

Odborníci také uvádějí, že silnější dopad by mohlo mít i zavedení přísnějších cestovních politik na služební cesty s cílem dosáhnout nižšího dopadu na životní prostředí. Jedním z faktorů, které nejvíce ovlivní odvětví služebního cestovního ruchu, bude soulad s cíli udržitelného rozvoje obsaženými v Agendě 2030, kde je prioritou péče o životní prostředí.

Poradenská firma předpovídá, že jelikož pracovní cesty budou muset být udržitelnější, tempo růstu tohoto odvětví nebude tak vysoké jako v minulých desetiletích.

Role cestovních kanceláří

Podle barometru cestovního ruchu budou cestovní agentury specializované na služební cesty hrát důležitou roli v éře po Covid-19, protože tento scénář nejistoty zvyšuje bezpečnost cestujících, efektivitu výdajů a péči o planetu.

Studie říká, že i když by mohlo dojít k „silné válce“ mezi cestovními dodavateli, aby se zvýšil přímý prodej, dojde k nárůstu zprostředkovatelů a agentury získají podíl ve výši téměř 60 %. Důvodem je to, jak složité bude plánování pracovních cest v budoucnu, a to jak jednotlivě, tak ve skupinách.

Maloobchodníci proto budou těžit více než přímé distribuční kanály a dojde k přeměně současného obchodního cestovního ruchu na odvětví mobility a podnikové komunikace.

Mezitím by letecké společnosti a hotelové řetězce podle studie měly přehodnotit své obchodní modely, protože služební cesty představovaly malou část celkového podílu cestujících, ale představovaly velkou část jejich příjmů.

Související články

Komentáře

Přidat komentář