Pandemie Covid-19 významně omezila obchodní cesty po celém světě, nyní však tento sektor pomalu vykazuje rostoucí trend.
V Evropě počet rezervací opět roste a v Číně, přinejmenším z hlediska domácího cestování, cestuje ještě více lidí než před pandemií. To odhalila společnost AirPlus International ve svém průzkumu.
Rostoucí počet čínských vnitrostátních letů
V souladu s tím byl počet letů uskutečněných v Číně za prvních pět měsíců tohoto roku o 9,5 % vyšší než v roce 2019. Ve srovnání s rokem 2020 došlo k více než trojnásobnému nárůstu.
Nejoblíbenější byly lety mezi Šanghají a Pekingem, které dohromady představovaly 7 % domácích pracovních cest, následované spojením mezi Šen-čenem a Šanghají s celkovým podílem 6 %.
Čína byla první zemí, kterou pandemie zasáhla, ale rovněž také první, která omezila šíření viru v loňském roce. Počet případů byl od té doby na nízké úrovni a počet cest v rámci země se normalizoval.
Ve srovnání s rokem 2019 však existují rozdíly. Rezervace jsou stále mnohem spontánnější než před pandemií. Zatímco mezi rezervací a odletem v roce 2019 uplynulo v průměru 5,8 dní, a to i pro vnitrostátní lety, mezi lednem a květnem letošního roku to bylo pouze 3,8 dní.
Na druhou stranu, služební cesty v současné době trvají méně času než v roce 2019. Zatímco u vnitrostátních letů uplynulo mezi odletem a příletem zpět do výchozího bodu před dvěma lety 4,3 dní, dnes je to pouze 3,8 dní.
Stále existují přísná omezení zahraničního cestování, takže i přes mimořádně dobrý vývoj v zemi pořád neexistují téměř žádné cesty do jiných zemí. Údaje z Číny nicméně ukazují, že společnosti opět posílají své zaměstnance na cesty, samozřejmě pokud je to možné.
Obecný trend ve světě
A tento trend se jeví jako trend obecný, vzhledem k tomu, že 80 % dotázaných považuje osobní kontakt se zákazníky a dodavateli za nepostradatelný. Tato míra představovala v Číně 80 % přesně jako v Německu, Itálii nebo Francii.
V USA souhlasilo 86 %, zatímco ve Velké Británii se společnosti o něco méně spoléhají na osobní kontakt. I tam však necelé tři ze čtyř vedoucích podniků považují osobní schůzky se zákazníky za nutné.
Je tedy jen logické, že počet cest v Evropě bude růst. Jen v květnu letošního roku vydělali evropští zákazníci podnikli o více než třetinu více letů než před měsícem a jejich počet se ve srovnání s týmž měsícem loňského roku téměř ztrojnásobil.
Zároveň došlo k nepřiměřeně silnému nárůstu vnitroevropských letů, a to o téměř 50 % ve srovnání s dubnem.
Německo je jasným potvrzením tohoto trendu v Evropě, protože němečtí obchodní cestující létali o 38,5 % více než v předchozím měsíci. I zde byly poptávány lety do dalších evropských zemí, které zaznamenaly nárůst o 52,3 %.
Evropa je však stále daleko od čísel z doby před pandemií. V květnu činil celkový počet letů obchodními cestujícími v Evropě ve srovnání s rokem 2019 zhruba desetinu. Údaje o rezervacích nicméně naznačují, že poptávka v příštích měsících opět výrazně vzroste.