Turisty většinou láká k návštěvě nějakého místa architektura, krajina, muzea nebo výhodné ubytování. V poslední době je navíc v oblíbených turistických destinacích vidět rostoucí obliba kulinářské turistiky.
Kulinářská turistika umožňuje návštěvníkům ochutnat něco ze specialit exotické kuchyně. A protože turisté často jedí v restauracích, je pro ně jídlo stejně důležité jako ubytování, okolí, počasí atd. Většina návštěvníků opravdu chce ochutnat něco z místních specialit. Jídlo je proto dobrý způsob, jak přilákat vybíravé turisty.
Podle Mezinárodní asociace kulinářské turistiky (ICTA) hraje jídlo pro turisty čím dál větší roli. Asociace předkládá pro obrovský růst kulinářské turistiky následující důkazy:
- Počet dotazů od konzumentů, které Asociace přes své internetové stránky dostává, roste a blíží se počtu z roku 2008 (doba před recesí).
- Vzrostl také počet internetových stránek restaurací zaměřených na informování zákazníků, a to z méně než dvanácti v roce 2003 na dnešních 173.
- V roce 2003 bylo také jen několik málo cestovních kanceláří zaměřených na kulinářskou turistiku. Dnes je jich téměř 150.
- Od roku 2003, kdy byla Asociace založena, překročil počet jejích členů z řad profesionálů přes jídlo a turismus 16 000.
Kulinářská turistika se rozhodně neomezuje jen na speciality. Měla by turistům poskytnout nezapomenutelné zážitky. Jen 8 % příznivců kulinářské turistiky jsou také příznivci vybraných specialit. Rozhodně je jich tedy menšina.
Kulinářská turistika je skvělý způsob jak poznávat nové kultury. K jejímu rozvoji v jakémkoliv místě se dá použít jednoduchý plán čtyř pravidel:
- Parkoviště - nedostatek parkovacích míst může turisty odradit a mnoho z nich odjede, aniž by věnovali restauraci jediný pohled. Nejjednodušší řešení je postavit dostatečně velké parkoviště a vhodně na něj upozornit. Dobré je také nabídnout zákazníkům parkování s obsluhou.
- Originalita - důležitý je způsob, jakým se restaurace prezentuje. Nejdůležitější pro získání pozornosti turistů je fantazie a originalita. Kedonganan - Jimbaran je rybářská vesnice na Bali, která prošla proměnou a dnes je to centrum kulinářské turistiky. Na pobřeží je celkem 24 kaváren, které nabízejí speciality z darů moře.
- Dobré vztahy s místními - vycházet s místními se vyplatí. Pomůže přitom, když jim dáte práci v restauraci nebo když s nimi budete spolupracovat. Díky tomu budou sami doporučovat vaši restauraci a pomůžou tak vás podnik rozjet.
- Spolupráce s ostatními restauracemi - nevyplatí se jednat s ostatními restauracemi jako s konkurencí. Mnohem výhodnější je, když se několik podniků spojí, vytvoří řetězec a navzájem si pomáhají.
Kulinářské turistice se daří zejména v Jižní Africe, Argentině, Brazílii, Indii, Egyptě, Myanmaru a podobných místech. Tento druh turistiky nabízí skvělý způsob, jak poznávat jinou kulturu a přinést trochu života do zapomenutých míst.