Po koronavirové krizi v odvětví letecké dopravy jsou letecké společnosti na cestě k zotavení. Před pandemií sázely společnosti na místa pro novou střední třídu: prémiové turisty (název se liší v závislosti na společnosti). Tato místa nabízí více komfortu a služeb než ekonomická třída za nižší dodatečné náklady než business třída.
Výhody prémiových turistických sedadel přitahují stále více cestujících a pro letecké společnosti se staly nejziskovějšími místy k prodeji. Sázka na jistotu, která získává více prostoru, dokonce až do míry, že snižuje prestiž business třídy.
Přední část letadla je stále základním kamenem a část leteckých společností vydělává většinu svých zisků. Pandemie potrestala cestovní ruch a téměř vyhladila služební cesty, které tradičně zabíraly většinu míst v business třídě.
Aerolinkám se však tímto krokem podařilo ještě více zvýšit rentabilitu prostoru, než když bylo letadlo rozděleno pouze na ekonomickou a business třídu, a mnoho volnočasových výletů je realizováno za poněkud vyšší hodnotu. Být schopen letět několik hodin pohodlněji a být daleko od přeplněných oblastí letadla je skutečně velkou motivací.
Změna začala především v Severní Americe, i když evropské společnosti to dělají již více než deset let. Jednou z prvních, která zařadila model prémiových turistických sedadel v Evropě, byla v roce 2009 Air France. Nyní nabízí ve své flotile 6 % až 11 % sedadel tohoto typu.
„Většina našich zákazníků prémiové ekonomiky je starší 45 let a často létají. Cestují pro radost a dopřávají si větší pohodlí,“ vysvětlují mluvčí společnosti.
Iberia zahrnula tato místa v lednu 2017 a výsledky přesáhly očekávaná čísla, dokud nepřišla pandemie. Dopadlo to tak dobře, že nová letadla objednaná společností byla navržena tak, aby tuto kabinu obsahovala. V již používaných letadlech se navíc uvolnilo více místa pro tato sedadla zmenšením prostoru oproti business třídě.
„Při modernizaci Airbusu A330 jsme odstranili sedm business sedadel, abychom implementovali nová prémiová ekonomická sedadla,“ říkají zdroje z letecké společnosti, která patří do skupiny IAG.
Cestující v této třídě mají přednostní přístup, širší sedadla, více lehu a větší nabídku. To je samozřejmě za příplatek. Cena letenky prémiového turisty může stát v průměru o 250 až 500 eur více než sedadlo v ekonomické třídě, ale stojí o 1 000 až 1 500 eur méně než v business třídě.
Například u Deutsche Lufthansa AG tato třída generuje o 33 % vyšší výnosy na metr čtvereční než ekonomická třída a o 6 % více než business třída. Je také o 40 % ziskovější než business třída, protože je mnohem levnější na instalaci. Německá letecká společnost již studuje možnost odstranění více business míst, aby se tato nová třída rozrostla.
Jednou z obav aerolinek bylo, že cestující z business třídy budou tíhnout k této nové třídě. To znamená, že by se snížil počet cestujících v nejdražší části letadla a snížily by se tržby za let. Ale realita byla zcela opačná: většina cestujících pochází z ekonomické třídy.
Tento jev se vysvětluje tím, že mnoho cestujících, kteří létají za cestovním ruchem, raději zaplatí o něco více výměnou za větší pohodlí. Tento trend má potenciál stát se trvalým a má vyhlídky na zlepšení: podle Counterpoint Market Intelligence se tempo růstu zrychlí, protože více leteckých společností začleňuje tato sedadla do letů na dlouhou vzdálenost.
Pronikání této nové třídy je nezastavitelné. Už se dostal i do nízkonákladových leteckých společností, tedy alespoň těch, které nabízejí lety na dlouhou vzdálenost.
Během nejtěžší části pandemie, kdy četná cestovní omezení a obchodní a turistické cesty téměř neexistovaly, utrpěl průmysl jako celek. A před touto katastrofou nebyla zachráněna žádná třída sedadel.
Nyní, během oživení, zaostávají o něco dražší letecké společnosti, protože jim chybí služební cesty. Je to proto, že velká část korporátního trhu se stále nevzpamatoval na úroveň, kterou mají jiné typy cestování. A je nutné dodat, že korporátní trh je pro třídu prémiových cestujících a pro business třídu zásadní.