Od roku 2020 je celosvětový cestovní ruch v krizi, protože byl jedním z odvětví, které se během pandemie výrazně zbrzdilo. Přestože jsou lockdowny už minulostí a průmyslová odvětví nabírají na síle, cestovní ruch je negativně ovlivňován celosvětovou energetickou krizí.
S ohledem na potíže, kterými toto odvětví trpí, byl iniciován projekt Innovation and Further Education in Destination Management – Projekt DEMINA, jehož cílem je zlepšit kvalitu destinačního managementu cestovního ruchu tím, že se strategicky zaměří na vyplnění mezery v metodikách a výukových materiálech týkajících se managementu turistických destinací.
Klíčové oblasti, na které se projekt zaměřuje
Za účelem zlepšení kvality managementu turistických destinací prostřednictvím vzdělávání se projekt DEMINA, realizovaný a spolufinancovaný v rámci programu EU Erasmus+, zaměřil na tyto konkrétní oblasti rozvoje:
- Zvyšování kvalifikace manažerů a zaměstnanců v oblasti managementu turistických destinací a strategického rozvoje cestovního ruchu.
- Inovace v managementu turistických destinací.
- Uplatňování evropské koncepce vzdělávání v oblasti cestovního ruchu.
- Hospodárnost, efektivnost a účelnost finančních investic do rozvoje cestovního ruchu a destinací.
- Strategické a procesní plánování cestovního ruchu.
Za účelem efektivního plnění těchto úkolů byl projekt DEMINA realizován v partnerství se sedmi institucemi, které se nacházejí v šesti evropských zemích, a to v Bulharsku, Chorvatsku, České republice, Lotyšsku, Polsku a Turecku. Veškeré aktivity týkající se projektu koordinovala Vysoká škola hotelová a ekonomická v Praze.
Klíčové výstupy
Cílem projektu bylo mimo jiné dosáhnout dvou klíčových výstupů:
- Vytvoření metodické publikace s názvem Evropský model a metodika pro destinační management a audit.
- Vytvoření vzdělávacího programu pro pracovníky v oblasti destinačního managementu a pracovníky odpovědné za rozvoj cestovního ruchu na veřejné úrovni, použitelného jak v rámci celoživotního odborného vzdělávání, tak v rámci počátečního odborného vzdělávání pracovníků v cestovním ruchu.
V rámci projektu byl vyvinut model a metodika, které jsou rozděleny do tří fází: vstupy, proces přeměny vstupů na výstupy a výstupy.
- Vstupní fáze zahrnuje identifikaci a vyhodnocení potenciálu destinace, analýzu řídicích struktur včetně strategie zainteresovaných stran a také analýzu klíčových zdrojů, jako jsou lidé, finance a partneři.
- Druhá fáze modelu zahrnuje tři široké oblasti: účinnost, efektivita a hospodárnost.
- Účinnost měření výkonnosti turistických destinací prostřednictvím určitých ukazatelů.
- Efektivita prostřednictvím využití Balanced Score Card (BSC) k měření výkonnosti týkající se strategického řízení.
- Hospodárnost, která zahrnuje audit destinace z hlediska procesů, produktů a systémů.
- Poslední (výstupní) fáze, zahrnuje vytvoření udržitelně konkurenceschopné destinace, kterou lze hodnotit s ohledem na: postavení na trhu, značku, image a identitu destinace.
Tento nový model a vzdělávací nástroj by vybavil všechny odborníky v této oblasti aktuálními a odbornými znalostmi, které by pomohly zlepšit kvalitu řízení turistických destinací a také dosáhnout jednoho z cílů projektu DEMINA – zvýšit kvalifikaci destinačních organizací a naučit je pracovat s efektivními nástroji pro zvýšení jejich znalostí a dovedností.
Kromě toho projekt DEMINA na úrovni EU umožnil vytvoření sítě odborníků na destinační management, kteří si vyměňují své profesní zkušenosti, a tím zvyšují a upevňují znalosti v rámci sítě.
Další výstupy projektu DEMINA jsou veřejnosti k dispozici na adrese www.demina.cz.