Ruská ekonomika prochází během invaze na Ukrajinu drastickými změnami. To nevyhnutelně ovlivnilo i trh cestovního ruchu, chování spotřebitelů, potenciální letní destinace i vyhlídky do budoucna.
A zatímco mnoho potenciálních destinací se pro Rusy prakticky uzavřelo, zúčastněné strany v sektoru zůstávají poněkud optimistické, zejména pokud jde o domácí cestovní ruch, navzdory masivním problémům kvůli válce.
Místní rezervační platformy na vzestupu
V této souvislosti MTS analyzovala depersonalizovaná data o počtu unikátních návštěvníků rezervačních stránek cestovního ubytování od 14. února do 10. března letošního roku.
Po 5. březnu prudce klesl počet uživatelů na zahraničních webech pro hotelové rezervace a krátkodobé pronájmy kvůli omezením pro ruský trh.
Počet návštěvníků webu TripAdvisor se ve srovnání s únorem 2022 snížil o 19 %, zatímco návštěvnost Booking.com klesla o 18 %. Agoda a Airbnb poklesly o 15 %, resp. 12 %, ale nejvýraznější pokles zaznamenalo Trivago – 59 %.
Uživatelé se přesunuli na ruské rezervační platformy, aby hledali pokoje a apartmány. V období od 5. do 10. března se počet uživatelů na bronevik.com zčtyřnásobil a návštěvnost na ostrovok.ru se ztrojnásobila. Zvýšila se také poptávka po službách kvartirka.com (59 %), sutochno.ru (38 %) a 101hotels.com (24 %).
Odborníci vidí tento vývoj jako příležitost ke zlepšení ruských online prodejních služeb, technologií a IT projektů v oblasti cestovního ruchu.
Zároveň však zákaz oblíbených sociálních sítí jako Instagram a Facebook povede k zúžení reklamních příležitostí a Yandex, jediná zbývající velká reklamní platforma, nevyhnutelně zvýší ceny.
Domácí cestovní ruch „ostrovem stability“
To však není jediný důsledek ruské invaze. S uzavřením mnoha destinací se odborníci domnívají, že domácí cestovní ruch bude opět kotvou ruského turistického sektoru, jako tomu bylo během dvou let z důvodu pandemie.
V obzvlášť obtížné situaci se nachází touroperátoři soustředící se na vývoz turistů do zahraničí, pro které je to další rána po pandemii Covid-19. Proto i oni budou muset přesunout svou pozornost na domácí trh, aby přežily.
Odborníci považují domácí cestovní ruch za „ostrov stability“, který touroperátorům a cestovním kancelářím poskytne příležitost vydělat peníze v době, kdy je Rusko izolovanější než kdy jindy.
V tomto smyslu by například obnovený program cashback spuštěný vládou mohl stimulovat prodeje, nicméně v tuto je dle některých odborníků poptávka po zájezdech v Rusku o 50 % nižší než před rokem.
Celkově vzato mezi Rusy panuje atmosféra velké nejistoty. K vidění je velmi „zdrženlivé chování spotřebitelů“, protože lidé se v současnosti více zaměřují na základní produkty než na zájezdy a výlety.