Uprostřed krize letounu Boeing 737 Max se Rusko připravuje na zavedení svého vlastního Irkutu MC-21 s kapacitou až 160 cestujících.
Airbus a Čína nejsou jedinými, kdo testují problémové vody krize B737 Max. Rusko hodlá představit Irkut MC-21, úzkotrupý letoun s kapacitou a letovou autonomií podobnou letadlu Boeing.
Toto letadlo, vyvinuté firmou United Aircraft Corporation (UAC) v roce 2006, mělo naplánované komerční spuštění na rok 2012. Po dlouhém zpoždění byl projekt znovu obnoven a novým datem pro začátek komerčních letů je rok 2020, jakmile získá potřebnou certifikaci.
Letos na moskevské mezinárodní letecké a kosmické výstavě (MAKS 2019) bude mít Irkut MC-21 svůj debut na veřejnosti. Předchází mu několik úspěšných zkušebních letů. Poslední byl proveden před dvěma týdny třetím ruským letadlem, které opustilo továrnu UAC.
Ruská vláda je odhodlána vyslat toto letadlo do výšin. Ministr obchodu a průmyslu Denis Manturov řekl, že odhalení nového ruského letadlo ukáže „potenciálním zákazníkům a budoucím cestujícím jeden z největších pokroků v ruském leteckém průmyslu s nebývalým komfortem“.
Výroba tohoto ruského letouna byla zpomalena americkými sankcemi, které přerušily dodávky kompozitních materiálů nezbytných pro výrobu křídel letadla. Díky tomu mohla továrna UAC dokončit pouze šest letadel, a pokud by chtěla zvýšit svou výrobu, musela by vyvinout vlastní technologii výroby tohoto typu materiálů.
V tuto chvíli nemůže vzlétnout celosvětově ani jeden B737 Max dokud se neobjasní důvody pro etiopskou nehodu, v níž tento letoun figuroval. Budoucnost více než 500 miliard eur objednávek na tento model závisí také na výsledcích vyšetřování.
Mezitím Airbus využil této situace k propagaci svých letounů A320neo a A321, což je tradičnější konkurent v segmentu úzkotrupých letadel a letadel krátkých až středně velkých.
Dokonce i Čína vidí klíčovou příležitost k posílení popularity svého modelu Comac C919, který by měl zahájit komerční lety v roce 2020. Asijská země rovněž uvádí, že má již 800 objednávek, většinou od leteckých společností ze samotné Číny.
Ruský UAC však zároveň spolupracuje s firmou Comac na vývoji modelu C929, širokotrupého modelu, který by mohl provádět lety na dlouhé vzdálenosti, jako je například trasa Peking-New York. MC-21 bude muset čelit všem těmto rivalům v leteckém průmyslu. Ruský výrobce má ve svém katalogu dva modely: MC-21-200 a MC-21-300.
První z nich má kapacitu 132 cestujících a letovou autonomii 6400 kilometrů, zatímco druhý model umožňuje nástup až 163 cestujících na vzdálenost 6000 kilometrů. Oba modely MC-21 mají kapacitu a letovou autonomii podobnou neslavnému Boeingu 737 Max.
-300 má nejblíže k výkonu B737 Max-8 a 9. Avšak v čem tyto letouny mají potenciál je jejich maximální vzletová hmotnost, která je 72 tun v případě -200, 8 tun méně než nejmenší letoun ze série Boeingu. Tyto údaje jsou relevantní především pro nízkonákladové letecké společnosti, které hledají maximální možné úspory ve svém provozu.
V případě, že budou následovat objednávky, bude muset ruský výrobce změnit svůj výrobní program, neboť má v současné době infrastrukturu pro dokončení 10 letadel v prvním roce a 20 v tom následujícím.
UAC tvrdí, že již má 175 objednávek, z toho 50 od společnosti Aeroflot, největší letecké společnosti Ruské federace. Společnost zrušila objednávky dvaceti Boeingu 737 Max pro společnost Pobedu, její nízkonákladovou dceřinou společnost. Mezitím, ruská vláda vyvíjí na společnost náklad, aby do své flotily začlenila více letadel MC-21.
Jen by se dalo upřesnit, že když píšeme "až" xy cestujících, uvádíme obvykle to nejvyšší možné číslo, jednotřídní, jakou mívají LCC. V tom případě pro MS-21 platí 211 pax. Charakteristický je oproti 737 o 35 cm větší průměr trupu (pohodlí, rychlejší nástup) a kompozitní křídlo (větší štíhlost a nižší spotřeba paliva).
To S v názvu není překlep, tak se letadlo opravdu jmenuje (v azbuce pak МС). MS-21 i C919 mají naplánován začátek komerčního provozu na 2021, ne 2020. V současné době létají 4ks certifikační zkoušky a mají na svém kontě desítky až stovky letů. Šest letadel už dokončili dnes, dvě se neúčastní letových zkoušek ale např je kontrolují na cyklických statických testech. Co se týče sankcí, rusové už úspěšně otestovali křídlo vyrobené z vlastního uhlíkového vlákna, mají i svůj motor PD-14. Aktuálně pracují na lokalizaci dalších systémů, aby nebyli vydíratelní sankcemi.