Bývaly doby, kdy noční vlaky zažívaly obrovský rozmach a železniční doprava byla nejoblíbenějším způsobem přepravy na trhu. Od zavedení letecké dopravy však ztratily vlaky popularitu obecně, zejména ty dálkové. Mohly by díky krizi dojít k jejich návratu, alespoň v evropském kontextu?
Vypadá to, že je reálná možnost, že v příštích několika letech bude na starém kontinentu vytvořena komplexní síť nočních vlaků. Minulý týden totiž poskytovatelé železničních služeb z Francie, Německa, Rakouska a Švýcarska oznámili plán spolupráce na vytvoření sítě přezdívané Nightjet v následujících letech.
Co to znamená
Myšlenkou SBB (Švýcarsko), ÖBB (Rakousko), Deutsche Bahn (Německo) a SNCF (Francie) je spojit do prosince 2024 nočními vlaky celkem 13 evropských metropolí. V této souvislosti podepsali ředitelé těchto společností společné prohlášení, které zároveň označuje rok 2021 jako „Evropský rok železnic“.
V prosinci 2021 má být spuštěna první linka mezi Vídní, Mnichovem a Paříží a mezi Curychem, Kolínem nad Rýnem a Amsterdamem. O rok později bude Curych napojen na Řím, zatímco spojení z Vídně a Berlína do Bruselu a Paříže jsou naplánovaná na rok 2023. Posledním krokem této první etapy je propojení Curychu a Barcelony.
Německo a Rakousko zdůrazňují klimatické potřeby
Cílem plánované spolupráce, alespoň podle německého ministra dopravy Andrease Cheuera, je učinit Evropa ekologičtější a šetrnější k životnímu prostředí pomocí atraktivních dálkových železničních spojení.
Podle rakouské ministryně dopravy Leonore Gewesslerové je vytvoření sítě nočních vlaků znamením, že Evropa bere své závazky v oblasti ochrany klimatu vážně.
„Považujeme to za jasný politický úkol zavést noční vlaky jako alternativu k letům na krátké vzdálenosti a k cestování autem,“ uvedla s tím, že do nočních vlaků bude v příštích letech investováno 500 milionů eur.
Kromě toho šéf ÖBB Andreas Matthä očekává, že počet cestujících se zdvojnásobí z 1,4 milionu v období před pandemií na necelé tři miliony.
Železnice jako symbol evropské jednoty
Mezitím jeho francouzský protějšek Jean-Pierre Farandou ze SNCF zdůraznil, že tento projekt by mohl vytvořit zdání jednoty mezi Evropany.
„Evropská unie by měla považovat cestování po železnici za nástroj evropské jednoty. Musíme znovu objevit význam dlouhých vzdáleností v Evropě,“ řekl.
„Máme přeshraniční spolupráci, ale noční vlaky umožňují udělat krok dál. Mohou propojit vzdálenosti větší než 1000 km, a proto propojit koridory pro cestující mezi evropskými zeměmi,“ dodal Farandou.
Ředitel SNCF také zdůraznil, že noční železniční síť bude primárně určena pro zákazníky s nižší kupní silou. „Noční vlaky odpovídají poptávce, tou je mládež a mládež je Evropa,“ řekl.
Nové atraktivní nabídky a přilákání zákazníků
K věci se vyjádřili také švýcarští zástupci. Podle Petera Füglistalera, ředitele Švýcarského federálního úřadu pro dopravu, je tato spolupráce zásadním rozhodnutím.
"Nyní mají železnice politickou podporu, kterou potřebují k získání zákazníků atraktivními novými nabídkami," poznamenal.
Generální ředitel SBB Vincent Ducrot také ocenil tuto iniciativu a zdůraznil, že „rozšíření mezinárodního spojení v denní a noční železniční dopravě je pro Švýcarsko velmi důležité“.
"Tato spolupráce nám umožňuje rychle implementovat naše plány expanze. V rámci nočního provozu rozšíříme do roku 2024 nabídku ze Švýcarska ze šesti na deset linek do 25 destinací. To je velmi důležitý pokrok k podpoře dopravy šetrné ke klimatu, “dodal Ducrot.