Svět se velmi dynamicky vyvíjí a všechna odvětví ekonomiky na tuto transformaci reagují. A cestovní ruch není výjimkou, přičemž neustále zvyšuje svou digitální „stopu“ a využívá nové technologie.
Technologie blockchain je v tomto kontextu velmi cenný nástroj, jehož potenciál nyní zkoumají a využívají odborníci v oblasti cestovního ruchu po celém světě. Ale o co vlastně jde? Jde pouze o tzv. buzzword, nebo má na sektor skutečný vliv?
Široké využití
Realita je taková, že blockchain nabízí širokou škálu zajímavých příležitostí v sektoru cestovního ruchu. Za prvé je zřejmé použití v platbách ve formě kryptoměn. V důsledku toho mohou být transakční náklady omezeny na naprosté minimum.
Technologie může pozitivně ovlivnit i poněkud stagnující trh s věrnostními programy, který se v oblasti odměňování zákazníků stále jakoby ztrácí ve starých zvyklostech předchozí dekády.
Možná implementace kryptoměn do věrnostních programů společností by jim mohla dát nový rozměr, protože jsou decentralizované a mění se na základě poptávky. Zákazníci tak mohou ovlivnit, jak moc budou za svou věrnost odměněni.
Technologie by také mohla být široce využívána k usnadnění ukládání a ověřování zákaznických dat a také k podpoře online cestovních platforem, které by mohly těžit ze snížení počtu zprostředkovatelů a tím i transakčních nákladů. Díky tomu mohou společnosti zvýšit tržby a generovat vyšší zisky.
Konečně je zde také prostor pro nezaměnitelné tokeny (NFT), jejichž popularita v posledních několika měsících roste rapidně. NFT by mohly představovat letenky nebo kupóny budoucnosti a mohly by být použity pro širokou škálu činností, od nástupu do letadla až po nákup různého druhu zboží.
Kdo je nejprogresivnější?
Zjistili jsme tedy, že technologie blockchain má velký potenciál a nabízí širokou škálu příležitostí v odvětví cestovního ruchu. Existuje však mnoho společností, které již v tomto směru začaly pracovat.
Aerolinky se obecně zdají být nejprogresivnější v oboru. Platby v kryptoměnách začaly přijímat například společnosti jako Norwegian Air nebo AirBaltic.
Společnost Northern Pacific Airways, která má zahájit provoz letos, chce své zákazníky odměňovat tokeny, které budou směnitelné za bezplatné lety a další výhody.
Pohyby tímto směrem studují i významnější jména v oboru, například British Airways, Lufthansa nebo Air France, přičemž posledně jmenovaná testuje aplikaci založenou na blockchainu pro předkládaní Covid-19 testů a očkovacích certifikátů.
Mezi další společnosti využívající technologii patří Expedia, která rovněž přijímá platby v kryptoměnách, nebo například Lynkey, společnost působící v sektoru luxusní turistiky, která začala do svého obchodního modelu implementovat NFT.
Je jasné, že implementace této technologie je stále v procesu, ale potenciál je obrovský a zúčastněné strany v sektoru cestovního ruchu si toho jsou dobře vědomy a chtějí toho v dlouhodobém horizontu rozhodně využít.