Být na letišti čtyři hodiny před odletem? Nová práce „leteckého uklízeče“? Žádné letové časopisy? Nový letecký zážitek, který experti předpokládají, nezní moc lákavě. Letecké společnosti proto dělají vše pro to, aby zabránily rozsáhlým hygienickým opatřením.
Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) platí v 83 % zemí po celém světě cestovní restrikce již více než měsíc. To přivedlo cestovní ruch, a zejména letecký průmysl, na kolena. Jak je již dobře známo, příčinou této skutečnosti je koronavirová pandemie. Dostat jí pod kontrolu je nyní nejvyšší prioritou a aby se obyvatelstvo znovu cítilo lépe, je třeba přijmout četná opatření, zejména v letecké dopravě.
Poradenská firma SimpliFlying definovala více než 70 aspektů, v nichž se budoucí létání bude lišit od létání, které jsme znali dosud. Jde samozřejmě zatím pouze o odhad a není zaručeno, že taková situace nastane. Tourism Review vám přináší nejzajímavější zjištění ze studie.
Odbavování
Předpokládá se, že v budoucnu bude existovat tzv. „zdravotní pas“, který bude musí být předložen při odbavování, ať už online či na letišti. Odbavovací zaměstnanci, chráněni štítem z plexiskla, by mohli přiřazovat sedadla ručně, tak, aby byla dodržována pravidla vzdálenosti a rodiny mohly být stále pospolu. To výrazně zpomalí odbavovací proces na letišti nebo výrazně změní online odbavovací proces.
Nové povinnosti pro letecké společnosti
Všimli jste si někdy, že obligatorní oznámení o maskách všech leteckých společností uvádějí, že si musíte přinést vlastní masku? Masky nebo dokonce rukavice, které bude letová posádka pravděpodobně muset nosit v budoucnu, samozřejmě budou prodávány i během online rezervace nebo, pokud to bude nutné, na palubě (či v cestovní agentuře jako další produkt?). A co pojištění? Kromě běžného pojištění bude pravděpodobně muset existovat nový produkt, který zaručí plnou úhradu, pokud neočekávaně nebudete mít povoleno nastoupit na palubu letadla ze zdravotních důvodů.
Čas příjezdu na letiště
Až dosud bylo možné dorazit na letiště 1-3 hodiny před odletem. Pro vnitrostátní lety to bylo omezenější, pro mezinárodní lety delší a opět poněkud odlišné v závislosti na letišti. Studie předpokládá, že budete muset dorazit v budoucnu na letiště nejméně čtyři hodiny před odletem. Bude tomu tak proto, že bude potřeba provést zdravotní kontroly – zdravotní pas samozřejmě sám nestačí. Budou přijata opatření, jako jsou kontroly teploty (již prováděna na některých letištích) nebo procházení dezinfekčním tunelem. Lze si také představit krevní testy, jak je tomu již v Emirátech. Kromě toho budou muset zavazadla podstoupit dezinfekční proces a být prohlášena za „bezvirová“.
Na letištích stále neexistují obecně přijaté zdravotní normy a je sporné, zda by to mělo být prováděno na vnitrostátní či na regionální úrovni (např. EU). WHO by měla společně s IATA a ACI usilovat o vypracování příslušných norem.
Bezpečnost
Bezpečnostní kontrola bude rovněž podléhat přísným hygienickým opatřením a bude vyžadovat více času. Příruční zavazadla budou rovněž podrobena dezinfekci. Problém bezpečnostních kamer, které již neumožňují rozpoznávání obličeje, když mají jednotlivci masky, dosud vyřešen nebyl.
Stravování
Cestující budou sedět v nástupní zóně s vhodným odstupem. Aby bylo možné nastoupit na palubu jednotlivec po jednotlivci, bude každý volán individuálně přes mobilní telefon na palubu. Stravování bude možné pouze u bezkontaktních prodejních automatů. V uličce už nebudou žádné fronty, protože budete zavoláni a budete muset okamžitě nastoupit na palubu. Je také zcela možná, že bude v uličce nainstalován (další) dezinfekční tunel.
Na palubě
Cestující a letecký personál bude nosit masky a případně rukavice. Kromě bezpečnostních prohlášení před odletem budou nyní k dispozici informace o hygienických bezpečnostních opatřeních. Jídla budou předem balena a podávána zapečetěná (ve všech třídách) a zábava za letu se ještě víc posune směrem k osobním zařízením, jako jsou tablety a mobilní telefony, takže dotykové obrazovky již nebudou nutné. Letecké časopisy jsou pravděpodobně minulostí, ale pravděpodobně vznikne nová práce: „uklízeč letadel“, který bude pravidelně čistit a dezinfikovat kabinu a zejména toalety na palubě.
Přílet
I zde budete opět procházet tepelným skenerem. Ti, kteří onemocní během letu, budou moci být stále zařazeni do karantény. A také zde bude nutné předložit zdravotní pas. Letecké společnosti budou pravděpodobně potřebovat důkladné vyčistění po každém letu, což významně zvýší dobu letů, což by mohlo představovat problém zejména pro nízkonákladové letecké společnosti, které se často spoléhají na extrémně vysoké letové frekvence.
Takže létání by bylo hrůzou
Další možné omezení je, že by v letadlech zůstávalo prostřední sedadlo volné. Letecké společnosti však argumentují, že takto bude kapacita letadla výrazně snížena a nebude již možné létat ekonomicky a ceny by se musely zvyšovat natolik, že poptávka bude masivně klesat.
Na takovém scénáři však studie založena není, ale na skutečnosti, že všichni cestující budou předem sterilizovaní a vždy budou zakrývat své tváře a ruce na palubě. Letecké společnosti dále tvrdí, že taková extrémní opatření jsou přehnaná: Na jedné straně, protože recirkulovaný vzduch je již bez zárodků díky filtrům HEPA, a na druhé straně proto, že prakticky nedošlo k přenosu koronaviru v letadle do dnešního dne, a to i předtím, než byla přijatá opatření. Může to být pravda, avšak není pochyb o tom, že se virus díky globálnímu leteckému provozu mohl šířit po celém světě. A to vyvolává obavy.
A právě tyto obavy jsou největším problémem: nemluvíme jen o obavách z viru, ale také o obavách z „nového létajícího světa“. Pokud budou všechna tato opatření skutečně představena, pak se letecká doprava stane mnohem větší přítěží, což opět povede ke snížení poptávky.
A i když budou implementována pouze některá z výše popsaných opatření, tak bezstarostné létání je prozatím těžko představitelné. Proto krize potrvá ještě mnohem déle, nezávisle na očekáváném uvolňování omezení.