Spontánnější rezervace, vnitrostátní cesty, moderní hotely a skloubení cestování s prací. To jsou některé z trendů v cestování zanechaných pandemií Covid-19, které budou pokračovat v roce 2022 na trzích, jako je Německo, Spojené království a USA.
Analýza spolčenosti Statista Q, rovněž zdůrazňuje, že oživení cestovního ruchu je již na obzoru, přičemž současný globální obrat představuje 80 % úrovně před pandemií.
V tomto ohledu bylo již v roce 2021 zaznamenáno výrazné zlepšení s nárůstem tržeb o 36 % ve srovnání s rokem 2020.
Tyto údaje ukazují, že v loňském roce dosáhlo odvětví celosvětového obratu přibližně 260 miliard eur. V roce 2022 to bude 353 miliard eur, přičemž zaznamenané tempo růstu je 46 %, nejvíce za poslední roky.
Rovněž je třeba říci, že krize měla velký dopad na chování cestovatelů a očekává se, že mnohé z cestovatelských trendů, které uvedla do pohybu, budou pokračovat i v roce 2022, jak vyplývá z provedeného globálního spotřebitelského průzkumu (GCS) minulý měsíc na německém, britském a americkém trhu.
Větší spontaneita při rezervaci
Od vypuknutí pandemie byly v cestovním ruchu klíčové spontánnost a rezervace na poslední chvíli. A zdá se, že tento trend bude pokračovat.
Jak studie zdůrazňuje, v roce 2019 na německém trhu většina turistů (53 %) rezervovalo mezinárodní cestu tři měsíce předem. Tohle procento v roce 2022 klesne na 39 %, zatímco 28 % turistů bude objednávat měsíc až tři předem a 24 % bude plánovat méně než čtyři týdny před cestou.
I v důsledku toho se oproti období před pandemií zvýšilo pojišťování stornování zájezdů o takřka 20 %. Vskutku nevídané v předešlých letech.
Tato změna modelu je ještě patrnější v případě severoamerického trhu. Jestliže se v roce 2019 většina občanů rozhodla pro cestu více než tři měsíce předem (43 %), nyní s převahou vítězí ti, kteří tak učiní méně než čtyři týdny před odjezdem: 49 %.
Totéž platí pro trh Spojeného království: ve srovnání s velkou většinou (51 %), která se v roce 2019 rozhodla pro cestu více než tři měsíce předem, pro letošní rok toto číslo kleslo již na 34 %, zatímco 30 % a 31 % rozhoduje jeden až tři měsíce předem nebo méně než čtyři týdny.
Boom vnitrostátního cestování pokračuje
Dalším trendem v cestování, který pandemie načala, je rozmach vnitrostátního cestovního ruchu. A už teď lze říci, že bude pokračovat v roce 2022.
53 % amerických turistů cestovalo v roce 2019 do domácích destinací, přičemž toto číslo letos vzroste na 78 %, zatímco pouze 12 % bude cestovat v rámci vlastního kontinentu.
Pokud jde o britské turisty, 45 % z nich strávilo v roce 2019 dovolenou ve své zemi. Letos to bude 66 %, přičemž pouze 47 % chce cestovat na vlastním kontinentu oproti 63 % v roce před pandemií.
Totéž platí pro německý trh. Německý spolkový statistický úřad Destatis již poukázal na to, že zatímco v červnu 2019 tvořili němečtí návštěvníci 84 % všech přenocování, v červnu 2020 a 2021 to bylo neskutečných 94 %.
Průzkum zdůrazňuje, že domácí cestovní ruch je populárnější než kdy dříve: 73 % německých cestovatelů plánuje na příštích 12 měsíců cestu po své domovské zemi, což je procento o 40 % více než před třemi lety.
Tato touha cestovat po zemi je patrná zejména mezi mladými lidmi. Letos stráví dovolenou v Německu více než 38 % cestujících do 30 let, což je nárůst o téměř 25 %.
Kromě toho uvedlo 12 % dotázaných Němců udržitelnost jako důvod svých cest po vlastní zemi, zatímco 37 % považuje dovolenou v Německu za stejně vzrušující jako cestu do zahraničí.
Význam technologií
Na druhou stranu více než polovina všech dotázaných cestovatelů uvedla, že se v kontextu svých budoucích cest zajímají o nové technologie. 21 % turistů z Německa, USA a Spojeného království tak chce mít ve svém ubytování zařízení pro chytrou domácnost.
Cestovatelé se také zajímají o technologii rozpoznávání (19 % v případě Německa a USA), prohlídky virtuální reality (důležitý aspekt pro 20 % a 17 % cestovatelů v USA a Spojeném království) a personalizovaná cestovní doporučení založená na umělé inteligenci (relevantní pro 21 % amerických turistů).
Workations na vzestupu
Dalším trendem v cestování, který nabyl na popularitě během pandemie Covid-19, je koncept tzv. workation, tedy cestování s úmyslem vykonávaní práce v cílových destinacích.
Loni v létě zpopularizoval tento koncept generální ředitel Google Sundar Pichai a oznámil, že každý zaměstnanec má nárok na až čtyři týdny workations. Od té doby se celosvětový objem vyhledávání na toto téma zdvojnásobil.
„Vznikl nový typ zákazníků se zcela novými potřebami a odlišným chováním než obchodní cestující, což vytváří nový trh,“ shrnul průzkum.