CENA, DOSTUPNOST A EKOLOGIČNOST: JAKÁ JE BUDOUCNOST VESMÍRNÉHO TURISMU?

Pat Hyland - Aug 2, 2021
0

Lety Virgin Galactic a Blue Origin ukázaly, že vesmír je dosažitelný, avšak otázkou je, zdali je vesmírný turismus skutečně žádoucí?

  1. červenec zůstane v dějinách jako den 0, začátek. Svým letem směrem k nejvyšším vrstvám atmosféry otevřel Richard Branson stovkám, dokonce tisícům dalších cestu ke kosmické turistice.

Historický let byl o devět dní později potvrzen Jeffem Bezosem, jedním z jeho největších konkurentů v závodu o vesmírné a turistické lety. Jejich dvě společnosti, Virgin Galactic a Blue Origin, hledají ziskovost a vesmírná turistika se zdá být ideálním řešením jejich finančních potíží.

Ale zatímco náznaky toho, jaká bude vesmírná turistika vypadat, se začínají rýsovat, stále vyvstává několik otázek. Jedna věc je však jistá, a to že od příštího roku bude tento nový fenomén realitou.

Cestování do vesmíru za rohem?

Virgin Galactic jsou dva zkušební lety od zahájení komerčního programu a Blue Origin, který právě provedl svou první přesvědčivou ukázku s posádkou, by měl následovat. S nimi v popředí se celý New Space chystá naskočit na rozjetý nový subsektor cestovního ruchu, než jim proklouzne mezi prsty.

Pro mnoho společností jde o svatý grál, jediné životaschopné řešení, jak dosáhnout finanční rovnováhy. Dnes je New Space spekulativní bublina, investoři spěchají na pomoc mladým začínajícím podnikům s rozvojem a ti noví žijí pod finanční perfúzí, pokračují v růstu, aniž by se museli starat o účty.

Problémem všeho je, že investoři nakonec požádají o návratnost své investice. A jediným řešením, jak vrátit tyto miliardy, které společnosti New Space nalezly, je právě koncept cestovního ruchu v kosmu.

Vědecký vesmírný turismus

Tento koncept však neznamená jen vyslat velmi šťastné lidi do nejvzdálenějších končin atmosféry, ale je také možné, aby soukromé společnosti nabízející tyto lety prováděly na palubě vědecké experimenty.

Jak odborníci vysvětlují, všechny vědecké experimenty prováděné na Zemi, prováděné gravitací, nikdy nefungovaly bez této síly, skutečnost, že suborbitální lety nabízejí sekundy nebo dokonce minuty beztíže, je proto požehnáním pro soukromé laboratoře a velké univerzity.

Nejde však o novinku, neboť Virgin Galactic a Blue Origin již prováděly vědecké experimenty na zkušebních letech svých příslušných kosmických lodí. Mělo by však dojít k rozšíření.

Tyto suborbitální lety jsou skutečnou příležitostí pro vědce, kteří v nich nacházejí perfektní meziprostor mezi parabolickými lety v letadlech „0G“, které nabízejí gravitační moment asi 30 sekund, a mnohem delší a složitější mise, které vyžadují buď vlastní satelit na oběžné dráze nebo přenesení experimentu na ISS.

Praktiky stojící miliony dolarů jsou dnes velmi vzácné. Nový koncept cestovního ruchu by tak mohl tento způsob studia vědy ve vesmíru rozvíjet.

 

A mnoho lidí věří v tuto novou užitečnost cestovního ruchu. Za prvé by to mohlo být skutečné marketingové aktivum pro společnosti jako Blue Origin nebo Virgin Galactic.

Dopad na vývoj vědy zítřka by dal další smysl korporátním letům, které jsou v současné době mnohými vnímány jako pouhá „zábava pro miliardáře“. Co by ale na těchto letech mohlo být velmi zajímavé, je obrovské okno zkušeností, které otevírají.

Jaký je dopad na životní prostředí?

Nicméně je tu další problém, a to otázka šetrnosti takového druhu cestování. Cestování do vesmíru totiž skutečně znečisťuje.

Pokud jsou lety Virgin Galactic dnes nejvíce znečišťující, protože jsou vyráběny pomocí metanu, lety Blue Origin, dosud poháněné BE-3, motorem na vodíkový kyslík, čistší než prototyp raketového letadla Virgin Galactic (aniž by byly ekologicky dokonalé), raketa New Shepard by také měla přejít na metan s motorem nové generace BE-4. Tento vysoce toxický plyn pro planetu je ve světě letectví kvazi povinností, protože nabízí mnohem lepší výsledky než vodík.

Dobytí vesmíru je tak konfrontováno s novým dilematem ve světě, který chce být stále více ekologický. Projekty hvězdných lodí NASA SLS a SpaceX jsou stejně dobrou leteckou zprávou, jako ekologickou katastrofou.

Zatímco z vesmíru by se do roku 2040 mohlo stát „biliónové hospodářství“, podle mladého německého start-upu Isar Aerospace se bude muset vypořádat s ekologickým problémem, aby přežil. Řešení může spočívat v motorech jaderné reakce, jejichž studie je letos financována z části rozpočtu NASA.

Související články

Komentáře

Přidat komentář