V posledních měsících a týdnech byly ve dvou největších ekonomikách EU – Německu a Francii – spuštěny inciativy zaměřené na ekologičtější vnitrostátní cestování.
Tyto iniciativy jsou zaměřeny hlavně na podporu cestování vlakem, ale je třeba říci, že obě země zvolily poněkud odlišnou strategii.
Zákaz letecké dopravy?
- dubna přijal francouzský parlament návrh zákona, který zakáže lety, pro které existuje vlaková alternativa do dvou a půl hodiny. To by zrušilo lety mezi Paříží a například Bordeaux, Lyon nebo Nantes.
Je třeba říci, že zatím se jedná pouze o návrh zákona. Současná verze zákona je zároveň poněkud kusá. Je zde totiž například výjimka pro mezinárodní spojovací lety. Jinými slovy, lety z Paříže do Lyonu by stále mohly být možné jako součást mezinárodního spoje, jako je Singapur-Paříž-Lyon.
Tento částečný zákaz vnitrostátních letů by byl pro francouzského národního dopravce Air France skutečně špatnou zprávou.
Přichází navíc krátce poté, co vláda dopravci pomohla půjčkou ve výši miliardy dolarů, pro kterou se musel vzdát letištních časů na letišti Paříž-Orly a ke které již byly vázány ústupky ve vztahu k vnitrostátní dopravě.
Německo jde cestou spolupráce
Jak již bylo zmíněno, Německo zvolilo poněkud jinou strategii pro vytvoření systému cestovního ruchu šetrnějšího k životnímu prostředí. Nejvýznamnější železniční společnost Deutsche Bahn (DB) a Spolkové sdružení německého leteckého průmyslu (BDL) v tomto kontextu představily společnou strategii.
Tato strategie se zaměří na silnější propojení typů dopravy s cílem snížit emise skleníkových plynů v odvětví. V prohlášení obě strany oznámily, že přijmou řadu opatření ke zlepšení propojení mezi druhy dopravy a nabídkou tak, aby více cestujících volilo cestování vlakem, zejména při cestování na hlavní letiště.
Strategie se zaměřuje na tři hlavní vývojové trendy ve vztahu k rozšiřování železniční dopravy a zjednodušený přestup k z vlaku do letadla. Těmito klíčovými body jsou rostoucí počet přípojných vlaků pro mezinárodní lety, snazší přestup mezi letem a vlakem a rychlejší vlakové spojení mezi metropolemi.
Potenciál vlakového cestování
BDL a DB vidí potenciál, že dobrých 20 % těch, kteří cestují v Německu letadlem, si místo toho zvolí vlakovou dopravu a partneři hodlají tohoto potenciálu využít v následujících letech.
Díky atraktivním nabídkám a neustálému rozšiřování infrastruktury si vlaková doprava může na svoji stranu získat přibližně 4,3 milionu cestujících.
V roce 2019 zaznamenal letecký průmysl přibližně 23 milionů cestujících, z toho 8 milionů přípojným provozem a 15 milionů na čistě vnitrostátních cestách. V důsledku výše uvedené inciativy by se mohl podíl domácího leteckého provozu na emisích CO2 v Německu snížit o šestinu.
Zajímavostí této inciativy je, že se zástupci letišť a leteckých společností snaží oslovit více lidí, aby přešli na vlakovou dopravu, a tím podpořili ochranu klimatu v odvětví vnitrostátního cestování.
Tím prokazují určitý smysl pro odpovědnost, aniž by to však vedlo k zásadním diskuzím o letecké dopravě. Primárním zájmem je zákaznické přátelské spojení mezi letišti a železniční sítí, které by mělo vést k tomu, aby více lidí cestovalo vlakem místo automobilů nebo dokonce letadly na krátké a středně dlouhé cesty na letiště.