Nedávný průzkum provedený ve Spojených státech odhalil, že nejnovějším trendem v cestování je nápaditost. Kdokoliv, kdo uvažuje o dovolené, je dnes vynalézavější a vybíravější.
Během první třetiny roku 2010 provedl Ypartnership LLC společně s Harrison Group, přední poradenskou firmou, průzkum mezi 2.500 dospělými Američany, kteří pochází z domácností s ročním příjmem přes $50.000. Průzkum nazvaný 'Portrét amerického turisty roku 2010' se zaměřil na faktory ovlivňující výběr dovolených u současných Američanů. Výsledky nejsou žádným překvapením - vynalézavost a nápaditost jsou novými trendy.
Ekonomická krize zasáhla skoro celý svět a obzvláště v roce 2009 byl pokles zájmu o dovolené značný. Cestování se na čas stalo přepychem, který se spousta lidí rozhodla oželet. Ale s plynoucím časem se lidé učí přistupovat k plánování dovolených mnohem praktičtěji.
Cestující věnují více času výběru té nejlepší nabídky, sbírají poukázky na slevy a vyhledávají specializované zájezdy. Podle výsledků průzkumu připustilo 63% dotázaných, že v současnosti je lákají all-inclusive dovolené více než dříve. Mnohé cestovní agentury neví, jaký postoj mají zaujmout k dlouhodobému plánování, jelikož hitem letošního roku jsou zájezdy na poslední chvíli neboli tzv. last minute. Nabídky dovolené na poslední chvíli v roce 2009 využilo 27% cestujících.
Moderní technologie též ovlivňují trh. I turisté jsou v používání smart telefonů a internetových vyhledávačů velmi schopní, obzvláště chtějí-li se ujistit, že za své peníze dostanou tu nejlepší kvalitu. Šetření je trendem dnešní doby a přestože uvážlivé nakládání s financemi je v dobách jako jsou tyto zásadní, většina lidí souhlasí s tím, že dovolená je něco, co si nechtějí nadále odpírat.