Cestovní ruch celosvětově prochází během pandemie Covid-19 velmi těžkým obdobím. Cestovní a sociální omezení značně věci komplikují a žádná země ani odvětví nejsou výjimkou.
Ani wellness cestovnímu ruchu se nepodařilo uniknout dopadů této bezprecedentní krize. Ale je situace opravdu tak špatná? Jaká je současná situace v tomto odvětví a existují nějaké měnící se trendy?
Jak již bylo uvedeno, zdravotní cestovní ruch byl významně zasažen pandemií. Je však zajímavé sledovat, jak různé země či regiony na situaci reagují, zejména z hlediska wellness výletů a služeb.
Nové trendy v odvětví
Udržitelnost je dlouhodobým trendem v rámci wellness cestovního ruchu a v posledních několik měsících byl tento trend opět zdůrazněn. Pandemie zvýšila povědomí o fyzické a duševní pohodě a společnost obecně považuje tyto faktory za ještě důležitější.
Myšlenka je taková, že materiály používané ve wellness zařízeních by se měly cítit dobře a pokud možno pocházet z místních zdrojů. Měly by být také vyráběny způsobem šetrným k životnímu prostředí a měly by být prospěšné pro zdraví.
Odvětví se rovněž zaměřilo víc na aspekty, jako je energetická účinnost a kvalita vzduchu a vody. Spolu s obecnou touhou po zdravém životě se wellness komunity rovněž odkládají od absolutních luxusních projektů k dostupnějším a ekologičtějším nabídkám.
Mentální wellness v Africe
Až donedávna zaznamenávala Afrika velmi rychlý růst v tomto odvětví cestovního ruchu. Situace se však nyní náhle změnila. Kvůli krizi přišlo o práci přibližně 8 milionů lidí a mnoho wellness hotelů muselo zavřít.
Přesto lze však zmínit i některé zajímavosti. Dle odborníků se například zvýšila poptávka po koučování ke snížení stresu. Rovněž došlo k rychlému nárůstu zájmu o wellness nabídky v oblasti duševního zdraví v důsledku masivních omezení a omezeného sociálního kontaktu.
Odborníci rovněž předpovídají, že wellness nabídky budou po pandemii ještě více žádané. Je to hlavně kvůli tomu, že lidé touží po svobodě jako v dobách před Covid-19 a touží znovu po „normálním“ životě.
Optimismus v Asii
V Asii jsou lidé obecně optimističtí, protože wellness je i nadále velmi důležitá součást nabídky dovolené. V Číně se situace téměř vrátila do normálu a v zemi jsou populární obzvlášť fitness nabídky.
Například Srí Lanka se již dlouhou dobu snaží posílit wellness průmysl, a to autentickým umístěním odpovídajících hotelů. V posledních pěti letech se nabídka na celém ostrově neustále rozšiřovala s cílem v dlouhodobé perspektivě posunout Srí Lanku v tomto odvětví.
Nelze se však v současném kontextu vyhnout špatným zprávám. Kvůli pandemii cestuje do Asie o 30 až 50 % méně turistů než obvykle. Například v Thajsku muselo být zavřeno mnoho wellness zařízení a 35 % z nich se znovu ani neotevře.
Důsledky omezení v mezinárodním cestování mají drastický dopad také na asijsko-pacifický region. Dalším problémem je i to, že obecně chybí vládní podpora a jasně formulované perspektivy pro budoucí plánování.
Wellness v Evropě již není luxusním zbožím
Jak bylo možné spatřit, loni musely evropské trhy hlavně žít z domácího cestovního ruchu. Domácí cestování se zvýšilo zejména v severní Evropě a s největší pravděpodobností zůstane populární i po skončení pandemie.
Celkový zájem o wellness cestovní ruch stále roste a je třeba poznamenat, že Evropa zaujímá v tomto ohledu vedoucí pozici. Bude však nutné počkat na konec krize, aby bylo možné využít potenciál tohoto „nového sektoru“.
Uvidíme, jaké nové příležitosti se otevřou pro zdravotní cestovní ruch v Evropě, ale jisté je, že wellness již není považováno za luxus, ale spíže za životní styl. Lidé vědomě chtějí využívat wellness nabídek zaměřené na zdraví a jsou rádi, že z nich mohou mít prospěch.