EVROPSKÁ EKO-DAŇ NA LETENKY ČELÍ SILNÉMU ODPORU NAPŘÍČ KONTINENTEM

Nik Fes - Mar 11, 2019
0

Jak bojovat proti globálnímu oteplování? Nizozemské a belgické vlády navrhují řešení: zdanění letecké dopravy. Myšlenka byla odprezentována v únoru Nizozemskem na setkání ministrů financí EU a Belgie představila projekt na zasedání Rady ministrů životního prostředí EU.

Jean-Luc Crucke, ministra životního prostředí Valonska, tvrdí, že nyní je železniční doprava více zdaněna než letecká doprava, a to i přesto, že je méně znečisťující. Cílem je proto zvýšit cenu letenek, aby spotřebitelé mohli změnit své návyky a systematicky nevyužívat letadla pro své cesty.

Daň by mohla být uplatněna ve formě DPH z letenek nebo daně z petroleje, které jsou v současné době osvobozeny od daně. Žádná částka zatím nebyla oficiálně navrhnuta, ale Crucke chce být tvrdý: „Můžete pokračovat v létání, ale pak budete vědět, že bude potřeba zaplatit mnohem více,“ řekl.

Podle nevládní organizace NGO Transport & Environment by ekologická daň z petroleje mohla přinést téměř 9,5 miliardy eur ročně všem evropským státům, zatímco daň z letenek by mohla přinést až 17 miliard eur. Neexistují však žádné informace o tom, jak budou získané peníze vlády využívat.

Nizozemsko rovněž hodlá uspořádat mezinárodní konferenci na toto téma ve dnech 20 a 21. června. Nizozemská vláda se domnívá, že pro dosažení skutečného efektu musí být nová ekologická daň uplatňována celosvětově.

Švýcarská národní rada však v prosinci návrh daně na letenky zamítla. Příplatek měl být stanoven mezi 12 a 30 franky (10,5-26,5 eur) pro evropské lety a od 30 do 48 franků (26,5 a 42 eur) pro mezikontinentální lety a příjmy by byly vráceny obyvatelstvu.

Dolní komora federálního shromáždění však upřednostnila současný systém obchodování s emisemi skleníkových plynů. Totéž by se mohlo stát v Evropské unii, protože napříč kontinentem je mnoho odpůrců takového „ekologického zdanění“. Aliance excelence v cestovním ruchu (Exceltur) ve Španělsku doufá, že se taková úprava neprosadí a prosí španělskou vládu, aby se těmto opatřením postavila.

„Riskujeme dobré zdraví průmyslu, který ročně přivádí 80 milionů turistů,“ říká Jose Luis Zoreda, víceprezident společnosti Exceltur. Sdružení cestovního ruchu se domnívají, že tato hypotetická daň ovlivní již tak citlivé kapsy zákazníků, zejména po vzestupu nízkonákladových leteckých společností.

„Jakákoliv ekologická daň, jakkoli malá, má velký význam na poptávce a může posunout cestovní ruch do jiných zemí, které nejsou povinny toto opatření prosazovat,“ varoval Zoreda.

„Američané zůstanou na Floridě, v Kanadě nebo v Karibiku, místo aby přijeli do Evropy,“ říká. Dvě významné španělské asociace, Exceltur a Asociace leteckých společností (ALA) se obávají, že to bude znamenat větší konkurenční výhodu pro ostatní regiony, které jsou vyňaty z takových regulací, čímž dojde k „potrestání“ evropských zemí.

„Buďto budou platit všichni nebo nikdo, ale uplatňování ekologické daně pouze v EU může vytvořit velmi výrazný nepoměr,“ říká Javier Gandara, prezident ALA.

IATA (International Air Transport Association) sdílí stejný názor: „Eko-daň je krátkodobým opatřením a neexistuje ani záruka na jeho účinnost. To vytváří situaci nekalé soutěže a příliš drahých letenek. V některých případech dochází k nárůstům až o 40 %,“ uvádí zástupce IATA.

Belgie vyzývá k dalším opatřením v rámci boje proti růstů emisí. Země zdůraznila, že letecký průmysl byl v roce 2016 zodpovědný za 3,6 % emisí skleníkových plynů v celé Evropské Unii.

Projekt ekologických daní se však nakonec ani nemusí dočkat realizace. Návrh Belgie musí být schválen většinou členských zemí (55 %), aby byla Evropská komise vyzvána k zahájení legislativního procesu. Nedostatek času rovněž není nápomocný, neboť funkční období Evropského Parlamentu se blíží ke konci.

Související články

Komentáře

Přidat komentář